L'esport universitari català, contra els abusos masclistes

Comunicat de suport a la jugadora de la selecció femenina de futbol, Jenni Hermoso

futbol
Pilota de futbol / Foto: Anna Fuster (CC BY-NC-ND 2.0)

Enllaç a la fotografia original

COMUNICAT DE L'ESPORT CATALÀ UNIVERSITARI (ECU):

"Les universitats catalanes estem agrupades i cooperem en l'àmbit esportiu a través de la institució Esport Català Universitari (ECU), que materialitza la nostra visió comuna sobre la pràctica esportiva dins les comunitats universitàries.

L'esport universitari és per a nosaltres un espai de valor incalculable tant per al desenvolupament individual de les persones com per a la construcció de relacions socials igualitàries, inclusives i democràtiques. L’esport ha de ser un espai de salut, de diversió, de competició i de superació. Però també ha de ser un espai de cooperació, d’igualtat, d’inclusió i, evidentment, de seguretat, on sigui possible trobar-se a gust i construir relacions de companyonia i d’equip en plena llibertat. El compromís de les universitats amb l’esport és, en darrer terme, un compromís amb un model de societat lliure i igualitari.

Les conductes discriminatòries de qualsevol mena, com poden ser les masclistes, no només són inadmissibles, sinó que perverteixen a més el sentit i els valors de la pràctica esportiva i de les relacions socials que aquesta hauria d'ajudar a construir. Per tot plegat, les accions i les reaccions masclistes i prepotents de Luis Manuel Rubiales Béjar, president de la Reial Federació Espanyola de Futbol, són intolerables i representen un model d'esport i de societat que les universitats catalanes condemnem rotundament.

Donem suport explícit a la futbolista Jennifer Hermoso i a totes les esportistes que, com ella, pateixen situacions d'abusos masclistes i de poder. La valentia i la fermesa que la jugadora ha hagut de forjar en unes hores per contrarestar les pressions i la deslegitimació de les seues paraules han estat admirables.

Des de l'ECU som conscients de la feina que encara queda per fer i sabem que un altre esport és possible: un esport en què els esportistes i els col·lectius que hi participen siguin respectats en la seua diversitat, i en què les institucions i les estructures organitzatives que el fan possible siguin transparents i democràtiques.

Curs rere curs mirem de posar aquests valors en acció amb l'organització dels Campionats de Catalunya Universitaris, i celebrem i agraïm a l’esport femení i a les seves esportistes que estiguin fent des de fa temps, i molt especialment aquests dies, passos de gegant per demostrar al món que un altre esport, veritablement igualitari, democràtic i humà, és possible."