Objectes virtuals, cronotips i entrenament cognitiu, a la Nit Europea de la Recerca

La UdL organitza 15 tallers per divendres 27 de setembre

La manipulació d'objectes virtuals amb interfícies d'usuaris, la relació entre el cronotip i els patrons de la son, la construcció de cases sostenibles per a mascotes o l'entrenament cognitiu són algunes de les ofertes de la Universitat de Lleida (UdL) per a la Nit Europea de la Recerca 2019, que se celebrarà el proper divendres, 27 de setembre. Les activitats són gratuïtes, però requereixen d'inscripció prèvia, ja que les places són limitades. Cal omplir un formulari a Internet: http://researchersnight.udl.cat/rn/

La iniciativa l'organitza l'Institut Politècnic d'Innovació i Recerca en Sostenibilitat (INSPIRES) de la UdL, amb la col·laboració de l'Institut de Desenvolupament Social i Territorial (INDEST), l'Institut de Recerca Biomèdica (IRBLleida), institucions i empreses. El programa inclou enguany un total de 15 tallers, a més de xerrades i demostracions. Tindrà dos seus neuràlgiques: el Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del campus Cappont i l'IRBLleida, al campus de Ciències de la Salut.

L'objectiu d'aquesta iniciativa és atansar la tasca dels investigadors al públic en general i animar al jovent a interessar-se per la recerca. "Hi ha activitats per a totes les edats, des d'infants, passant per adolescents i adults, fins a la tercera edat. Algunes d'elles permeten la participació i interacció de tots els membres d'una família o grups d'amics", destaca la coordinadora de la Nit de la Recerca a la UdL, Luisa F. Cabeza.

El programa arrenca amb un berenar saludable, del qual se'n lliuraran els excedents a Arrels. També té un caire solidari el taller A la recerca d'una llar sostenible per a la teua mascota, ja que els treballs de bioconstrucció resultants es donaran a l'Associació Progat Lleida i la Protectora d'Animals Lydia Argilés. Pels més petits, destaca el taller Tiny dancer (petita ballarina) en què podran construir una nina que gira per efecte del camp magnètic. A l'IRBLleida tindran lloc Patòleg per un dia, on els participants aprendran a identificar mostres tumorals; El funcionament del ronyó, per aprendre el procés d'osmosi que participa en la formació de la orina; i la gimcana Coneix les científiques que van canviar el món.

Dins de la Nit Europea de la Recerca també s'emmarca l'exposició A la taula d'una aldea de fa 4.000 anys. Productes, alimentació i cuina a l'aldea de Minferri, que s'inaugurarà a Juneda a les 20.00h el mateix dia 27. La professora de Prehistòria de la UdL Natàlia Alonso i l'arqueòloga Ariadna Nieto oferiran una conferència sobre l'alimentació prehistòrica a partir dels darrers resultats científics assolits en aquest jaciment lleidatà, datat entre el 2100 i el 1650 abans de Crist.

La European Researchers' Night (Nit europea dels investigadors i investigadores) és una iniciativa de la Comissió Europea que se celebra cada any en més de 300 ciutats del vell continent. A Catalunya ha pres el nom de Nit Europea de la Recerca i a Lleida ja fa quatre anys que se celebra. En l'edició del 2018, van participar un miler de persones a la capital del Segrià. La major part del públic és de tipus familiar, segons els organitzadors.