Premi de l'Acadèmia de Cinema al professor de la UdL Jorge Nieto

Per un treball sobre 100 anys de premsa cinematogràfica a Espanya

premi Jorge Nieto2
Nieto i Monterde, amb el guardó / Foto (cortesia de l'Academia de Cine): ©Sergio Granados
L'Acadèmia de Cinema Espanyola ha lliurat el premi Muñoz Suay 2019 al professor de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida (UdL) Jorge Nieto pel treball d'investigació historiogràfic La prensa cinematográfica en España 1910-2010, realitzat juntament amb el professor de la Universitat de Barcelona (UB) i l'Escac, José Enrique Monterde. El segon premi ex aequo ha estat pels investigadors de la University College London Jo Evans i Breixo Viejo, amb Luis Buñuel. Correspondencia escogida.

Nieto ha explicat que el treball, iniciat al 2018, ha estat "complex i llarg", ja que ha implicat "compondre un enorme trencaclosques amb peces que no encaixaven del tot. Hem bussejat en totes les filmoteques, hemeroteques i biblioteques de tot Espanya per trobar les més àmplies col·leccions de cine". Així mateix, el professor de la UdL ha agraït el suport de la Filmoteca Espanyola.

El president de l'Acadèmia, Mariano Barroso, ha estat l'encarregat de lliurar els premis en un acte que ha tingut lloc a Madrid. Creat el 1997 amb la finalitat de donar suport i fomentar treballs de recerca historiogràfica sobre el cinema espanyol, aquest guardó pren el nom de Ricardo Muñoz Suay, productor, escriptor cinematogràfic, activista cultural antifranquista valencià i un dels intel·lectuals, crítics, cineastes i investigadors més importants de l'Estat.