Presenten 4 projectes de recerca a les convocatòries sobre el SARS-COV-2

A l’Institut de Salut Carlos III i una d’elles, a més, a la Generalitat

coronavirus3
Micrografia electrònica de transmissió de partícules de virus SARS-CoV-2 / Foto: NIAID (CC BY 2.0)

Investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i l'IRBLleida han presentat quatre mostres d’interès a les convocatòries de finançament de projectes de recerca sobre el coronavirus SARS-COV2 i la malaltia COVID-19 de l'Institut de Salut Carlos III i la Generalitat de Catalunya. Estan centrats en la telemedicina per a pacients amb simptomatologia lleu, l'avaluació de les característiques mediambientals en la propagació del virus, la reducció de les possibilitats d'infecció i l'enzim conversor de l’angiotensina 2 (ECA2), que té una funció crítica en l'entrada del coronavirus a la cèl·lula.

El professor de la Facultat de Medicina i investigador principal del grup de Fisiopatologia metabòlica Manel Portero dirigeix l'únic estudi que s'ha presentat a les dos convocatòries, la de l'Institut Carlos III -dotada amb 24 milions d'euros-, i l'extraordinària de la Generalitat, finançada amb 4 milions i en la què ja es troba en la segona fase de selecció.

El projecte Reposicionament terapèutic dirigit a la inhibició de l’expressió d’ACE2 i de proteòlisi de trímer S viral vol cultivar cèl·lules que expressin ECA2 i exposar-les a multitud de fàrmacs per a veure quins poden reduir els nivells d'aquest enzim o bé la proteïna vírica que s'hi uneix, dificultant l'entrada del virus a les cèl·lules.

La professora de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL i responsable del Grup de Recerca de cures de salut (GRECS), Montse Gea, vol instaurar a nivell nacional un sistema de seguiment telemàtic dels possibles infectats. Telemedicina en pacients amb simptomatologia lleu de la COVID-19 planteja una aplicació i diferents dispositius per fer-ne un seguiment en temps real amb alertes per als sanitaris i la possibilitat de teleassistència.

El professor de la UdL responsable del grup Grup de Recerca Transversal de la Urgència i Emergència, Oriol Yuguero, ha presentat la proposta Avaluació de les característiques mediambientals en la propagació del coronavirus,  coordinada amb l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGLOBAL). L'objectiu és analitzar com les condicions mediambientals, especialment la pol·lució, poden incrementar les probabilitats d'esser infectat amb coronavirus.

Finalment, el responsable del Grup de recerca translacional vascular i renal de l'IRBLleida José Manuel Valdivielso vol investigar les Diferències dels diferents tractaments antihipertensius en l’expressió d’ECA2 a l’epiteli pulmonar, és a dir, la relació entre la hipertensió arterial i les possibilitats d'infecció del virus.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL