Un cicle a la UdL aborda la 'googlelització' de l'educació i la bretxa digital

Docents reflexionaran sobre pros i contres de l'ús de les tecnologies digitals a l'aula

gestions creatives
Les jornades aborden l'ús de tecnologies digitals a les aules. IMATGE: Gestions Creatives
Què passa a les aules quan s'utilitzen eines digitals de suport per a l'ensenyament? Realment faciliten l'aprenentatge? Provoquen desigualtats? Com hauria de ser una educació digital crítica? Aquestes són algunes de les preguntes a les què pretén donar resposta el cicle Tecnologies digitals a l'aula: interferències pedagògiques? que comença demà a la Sala de Juntes de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL).

Organitzat per l'Institut de Ciències de l’Educació, l'equip ICE en Gestions Creatives, la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la UdL i la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, consta de quatre conferències -18 i 25 de novembre i 2 i 9 de desembre- que combinen presencialitat i virtualitat alhora.

Sandra Gómez (tècnica investigadora de la Fundació Ferrer i Guàrdia), serà l'encarregada d'obrir el cicle amb la xerrada: Transcendit els dispositius. L'educació en l'abordatge de la bretxa digital, sobre com l'ús d'aquestes tecnologies suposa també bretxes d'accés, d'ús i de qualitat que se superposen a desigualtats ja existents, i com cal introduir-les a l'aula des de l'equitat.

La necessitat de treballar des de l'educació les imatges mediàtiques de la cultura visual que influeixen en la construcció identitària dels infants des d'una mirada crítica, serà abordada per les professores de la UdL, Carme Molet i Dànae Quiroz, que presentaran projectes de bones praxis duts a terme en àmbits escolars i universitaris.

Cecília Bayo, membre del grup de pares i mares aliats amb XNET per la democràcia digital en l'educació, explicarà quines són les derives per als drets digitals i a l'ensenyament de qualitat de l'alumnat el desembarcament progressiu de Google a les aules de l'escola pública catalana des del 2010. Bayo analitzarà aquesta 'googlelització' de l'educació des d'una mirada política i pedagògica.

Finalment, Irene Fernández (arquitecta i músic especialitzada en el disseny d’espais pedagògics i creadora de Creactura) i Elisabeth Soldevila (psicòloga i mestra) tancaran el cicle el dia 9 de desembre, proposant noves maneres de relacionar-se amb la tecnologia des del món educatiu. Parlaran de creativitat vinculada a la tecnologia i mostraran exemples i idees de 'desballestament' creatiu, tinkering, eines senzilles d'electricitat, electrònica, programació o stopmotion que es poden incorporar al dia a dia del aula.

MÉS INFORMACIÓ:

Programa Tecnologies digitals a l'aula: interferències pedagògiques?