Un museu virtual fallaire, acció destacada del Prometheus

Els vuit socis presenten el projecte de les festes del foc a la UdL

POCTEFA Prometheus
Un moment de la presentació del projecte / FOTO: UdL
Un museu virtual sobre la festa de les falles, haros i brandons és una de les accions destacades del projecte Prometheus 'Festes del foc dels solsticis del Pirineu' que impulsa la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus (CEPIP) de la Universitat de Lleida (UdL) amb set socis més, centres de recerca i institucions públiques catalanes, franceses i andorranes.

El museu 3.0 es planteja com un espai interactiu, participatiu i inclusiu destinat a promoure la cultura popular i el patrimoni immaterial tot emprant les noves tecnologies. La idea és que hi participin les pròpies comunitats fallaires aportant material i explicant com volen ser conegudes, "una mena de wikimuseu", ha explicat el professor de la Universitat de Barcelona, Xavier Roigé, en la presentació oficial del projecte que ha tingut lloc aquest matí a la UdL.

A més del públic en general, el museu també està adreçat a professionals i tècnics del sector educatiu perquè puguin divulgar la riquesa del patrimoni immaterial dels pobles fallaires, així com a investigadors i estudiosos, que hi podran trobar documentaci`´o diversa i recerques.

"No volem fossilitzar la festa, sinó fer-la viva i fer-la viure a través de les noves tecnologies, perquè això és el més interessant", ha afegit Roigé.

A més del museu, on el govern andorrà hi preveu col·laborar, el projecte Prometheus inclou la creació d'una aplicació mòbil per a la senyalització dels 63 pobles fallaires -3 a Andorra, 17 a Catalunya i Estat espanyol i 34 a França-, l'elaboració de materials pedagògics per a centres de primària i secundària en occità, català, castellà, i francès, de materials divulgatius per pimes i organismes oficials i la celebració d'un simposi internacional sobre falles, haros i brandons, i la posada en marxa d'estudis superiors transfronterers especialitzats en patrimoni immaterial del Pirineus.

El projecte, amb un pressupost d'un milió d'euros, compta amb 670.344,42 euros dels fons FEDER de la Unió Europea obtinguts en la última convocatòria del Programa Operatiu de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra (POCTEFA) 2014-2020.

Avui s'ha presentat oficialment a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, amb Sofia Isus (directora de la CEPIP), Rosa Amorós (secretaria general de la Comunitat de Treball dels Pirineus) i Jaume Puy (rector de la Universitat de Lleida) que ha felicitat els assistents per haver aconseguit tirar endavant el projecte i per contribuir d'aquesta manera a dinamitzar un territori, el Pirineu, que "ha patit d'un fort oblit durant molt temps".

A més de la UdL, els socis del projecte són les universitats de Barcelona i de Perpinyà Via Domitia, el Centre International de Recherche et Documentation Occitanes – Institut Occitan de Cultura, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Govern d'Andorra, el Conselh Generau d’Aran, i el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida que "sempre ha apostat per la cooperació transfronterera", ha explicat el vicepresident del Patronat, Carles Gibert.