Un projecte sobre cobertes verdes de la UdL, subvencionat a Barcelona

És un dels 7 seleccionats entre 62 propostes per l'Ajuntament i la Fundació 'la Caixa'

subvencions bcna lacaixa
Pérez, tercer per l'esquerra, amb altres premiats i autoritats / Foto: Ajuntament de Barcelona

Un projecte liderat per la Universitat de Lleida (UdL) és un dels 7 seleccionats en el programa d'ajuts extraordinaris per a projectes de recerca científica que atorguen l'Ajuntament de Barcelona i la Fundació 'la Caixa' en el marc del Pla Barcelona Ciència 2020-2023. Es tracta d'una iniciativa per avaluar les cobertes verdes de la ciutat comtal, encapçalada pel professor de l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL Gabriel Pérez Luque, que rebrà un finançament d'uns 146.000 euros. En aquesta convocatòria, que reparteix en total un milió d'euros, s'han presentat 62 propostes.

El projecte de la UdL, anomenat Verd de proximitat BCN, té com a objectiu dissenyar i implementar un pla de monitoratge i avaluació del funcionament i dels impactes de les cobertes i façanes verdes a la ciutat de Barcelona. "Al mateix temps, volem que sigui integrador i participatiu, econòmicament viable i sostenible en el temps", destaca el professor de l'EPS Pérez Luque. En la iniciativa també col·laboren la Universitat Politècnica de Catalunya; l'empresa de bioconstrucció Verdtical; l'empresa social Eixverd, i el grup cooperatiu d'iniciativa social Teb verd.

La primera fase consistirà en fer una monitorització retrospectiva de 4 projectes en curs per determinar l'impacte real d'aquestes solucions constructives. Després està previst redactar una proposta per al futur Pla de monitoratge i avaluació del funcionament i l'impacte de les cobertes i façanes verdes que seria aplicat en futurs projectes durant la fase de disseny (monitorització prospectiva). "Aquest projecte permetrà a la ciutat de Barcelona ser pionera tant a nivell europeu com internacional en l'establiment de plans de monitoratge i avaluació del verd urbà de proximitat", asseguren els seus promotors.

Les subvencions s'han atorgat aquest dilluns en un acte que ha tingut lloc al Saló de Cent del consistori barceloní, presidit pel tinent d'alcalde Jordi Martí i el director corporatiu de l'àrea de recerca de la Fundació 'la Caixa', Àngel Font. Els altres projectes seleccionats han estat: WUICOM – BCN. Comunitats d'interfície resilients al foc de Barcelona; LIKE-BCN. Social, accessible, and walkable Barcelona; GRANBCN. Aïllament social i soledat entre la gent gran a Barcelona; VISITMOB. Mobilitat dels visitants a la ciutat de Barcelona després de la COVID‐19; Optimitzant l'ús del cotxe compartit i la mobilitat compartida a ciutats intel·ligents i sostenibles; i REV-TER. Reviure als terrats.