Un treball sobre fongs i canvi climàtic, a la final de Tesis en 4 minuts

Giada Centenaro representarà la UdL en el concurs català, que es farà a Lleida

tesi4m
Giada Centenaro amb la directora de l'Escola de Doctorat, M Àngels Balsells. Foto: Premsa UdL

La doctoranda de la Universitat de Lleida (UdL) Giada Centenaro, del programa de doctorat en Gestió Forestal i del Medi Natural, ha estat la guanyadora de la semifinal provincial del concurs Presenta la teva tesi en 4 minuts, organitzat per la Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de les 12 universitats catalanes i la Generalitat. Amb un treball sobre com afecta el canvi climàtic als fongs dels boscos mediterranis, representarà la UdL en la final d’aquest certamen que tindrà lloc al juny a la capital del Segrià, coincidint amb l’Any Oró.

Centenaro s’ha imposat entre un total de 9 participants, 6 noies i 3 nois, dels programes de doctorat de Salut, Gestió Forestal i del Medi Natural, Ciència i Tecnologia Agrària i Alimentària, Dret i Administració d'Empreses, Bioinformàtica i Territori, Patrimoni i Cultura de la UdL. Han plantejat estudis sobre temes com el tràfic d’éssers humans, l’apnea del son, el control biològic de plagues agrícoles o el vessament pleural.

El tema de la tesi de Giada Centenaro no és senzill. Porta per títol Soil fungal community dynamics in response to silvicultural disturbances in Mediterranean forests (Dinàmica de la comunitat fúngica del sòl en resposta a les pertorbacions silvícoles als boscos mediterranis). La doctoranda, però, ha aconseguit fer-lo intel·ligible amb “una bona exposició d’antecedents i objectius, exemples originals i entenedors, i un llenguatge accessible sense menystenir el rigor”, segons ha destacat el jurat, que també ha subratllat el seu “sentit escènic” i la seua capacitat comunicativa.

La investigació d’aquesta doctoranda se centra en el paper clau que té sobre el clima global la relació entre els arbres i els fongs micorízics que viuen a les seues arrels. Centenaro ha explicat com els fongs intervenen en la captació i emmagatzematge de carboni, que és un dels elements que influeix en l’escalfament del planeta.

El concurs Tesis en 4 minuts planteja el repte d'explicar el desenvolupament de la tesi doctoral en una intervenció limitada de temps, utilitzant un llenguatge senzill i accessible a un públic no especialitzat. Coincidint amb la commemoració del centenari del naixement del bioquímic Joan Oró, la final se celebrarà a l'espai CaixaForum de la ciutat de Lleida el proper 22 de juny.

En el certamen es repartiran un primer premi dotat amb 3.000 euros; un segon, amb 2.000 €; un premi del públic de 1.000€ i una menció especial Joan Oró, amb la mateixa quantitat. En cas de coincidència entre un dels premis que vota el jurat i el del públic, els bases estableixen que s’atorgarà el dotat amb major quantia econòmica. El premi del públic el rebrà llavors la següent persona finalista més votada.