Una professora de la UdL participa com a experta en el programa europeu Horitzó 2020

llluisacabezaUdL
Luisa F. Cabeza / Foto: UdL

Luisa F. Cabeza, professora de l'Escola Politècnica Superior (EPS) i directora de l’Institut Politècnic d’Innovació i Recerca en Sostenibilitat (INSPIRES) de la UdL, ha estat nomenada per la Secretaria d’Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació del Ministeri d’Economia i Competitivitat per formar part d'un dels grups d'experts del Comitè del Programa Marc de Recerca i Innovació 2014-2020 de la Comissió Europea Horitzó 2020, concretament el que s'ocupa de l'energia segura neta i eficient.

Cabeza, juntament amb Borja Izquierdo, del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), seran els dos integrants de l'Estat espanyol en aquest grup de treball format per una cinquantena de persones, entre experts de diferents països europeus i membres de la Comissió Europea.

El programa Horitzó 2020, dotat amb 69.000 milions d'euros, està destinat a finançar la investigació i millorar la ciència bàsica a tot Europa. A la convocatòria, que es farà pública aviat, hi podran optar universitats, centres de recerca i empreses. Els seus objectius estratègics es basen en tres pilars fonamentals: ciència excel·lent, lideratge industrial i reptes socials. Aquest darrer, té com a objectiu oferir solucions a sis grans grups de problemes que afecten els ciutadans d'Europa: salut, canvi demogràfic i benestar; seguretat alimentària, agricultura sostenible, investigació marina i marítima i bioecnomia; transport intel·ligent, ecològic i integrat; acció pel clima, eficiència de recursos i matèries primes; societats inclusives, innovadores i segures; i energia segura, neta i eficient.

Pel que fa a aquesta darrera temàtica, la Comissió Europea s'ha fixat com a objectiu poder fer una transició a un sistema energètic fiable, sostenible i competititu en un context de creixent escassedat de recrisos, augment de les necessitats energètiques i canvi climàtic. Cabeza i Izquierdo, experts en aquest àmbit, s'encarregaran recollir els interessos i suggerències del sector científic i empresarial energètic espanyol i defensar-los en el Comitè del Programa, per tal d'aconseguir recursos.