Xiol, per un dret que resolgui conflictes i no es perdi en discussions formals

El magistrat obre la Jornada sobre pobresa energètica de la futura càtedra de desigualtats socials

XiolPobresaEnergeticaUdL
El magistrat Juan Antonio Xiol ha obert la jornada. FOTO: UdL

"El dret té sentit quan és útil per resoldre conflictes personals i socials i no quan es perd en discussions bizantines sobre temes abstractes o aspectes formals". Així ho ha afirmat avui el magistrat del Tribunal Constitucional, Juan Antonio Xiol, en la inauguració de les Jornades sobre pobresa energètica organitzades pel Seminari interdisciplinari d'estudis sobre les desigualtats socials de la Universitat de Lleida.

El magistrat que va va emetre un dels tres vots particulars en la sentència d'inconstitucionalitat sobre la regulació de la interrupció del subministrament domiciliari de llum i gas de persones que estan en una situació de vulneració econòmica del decret llei de Catalunya 6/2013 de 23 de desembre, ha explicat avui quines van ser les seues raons per discrepar-hi.

En primer lloc, que les mesures del decret català havien d'enquadrar-se en les matèries de consum i serveis socials, i no en les de règim energètic en general i planificació del sistema econòmic. Que fins i tot si s'enquadressin aquí, es tracta d'una competència compartida amb la comunitat autònoma. Que la normativa estatal no té caràcter bàsic i tot i que es considerés com a tal aquesta no esgota el sistema de protecció dels consumidors vulnerables. I finalment que no existeix contradicció entre la normativa estatal i la regulació autonòmica.

Xiol, conegut també per un vot particular en la sentència de l'Alt tribunal contra la llei que prohibia les curses de toros a Catalunya, ha convidat a reflexionar sobre el paper dels juristes i els jutges constitucionals en la societat actual. Si va més enllà d'un positivisme formalista i d'un sistema que subordini el seu manteniment i funcionament a la marginació o exclusió social de part de la seua població.

Aquestes jornades, que continuen dimarts i dimecres, són les primeres que organitza el Seminari sobre desigualtats socials de la UdL i que en breu passarà a convertir-se en una càtedra universitat-empresa, gràcies al suport de l'Obra Social la Caixa. Així ho ha anunciat el rector de la UdL, Roberto Fernández, en l'acte d'inauguració que ha començat amb un minut de silenci en memòria de la dona que va morir a Reus recentment.

Per la seua part, el director del seminari, el professor d'Economia de la UdL, Rafael Allepuz, ha insistit en què la pobresa energètica és un problema amb prou entitat perquè tots en prenguem consciència. "Que no torni a passar", ha dit, i és en aquesta premissa que s'ha d'encaixar el debat polític i social, sense oblidar l'assumpció de responsabilitats.

Carregant el reproductor...