JORNADES  "L'HORTA DE LLEIDA"

MARÇ-ABRIL 2007

L'horta lleidatana és un referent de la nostra identitat. Ningú no dubta de la seva singularitat i del caràcter propi que els pagesos li han conferit al llarg de les generacions. Malgrat que sovint ens omplim la boca d'elogis i de sentiment per l'horta, ara tenim un sistema
natural molt reduït i sotmès a decisions i pressions difícils. És conegut per tothom que l'activitat agrària està en procés de reconversió i aquest efecte és especialment traumàtic als entorns de les ciutats a causa de les dinàmiques econòmiques lligades al creixement urbanístic.

En aquest sentit els objectius d'aquestes jornades, a més de dinamitzar i consolidar un moviment actiu amb gent de l'horta i de la ciutat, pretén a la vegada, debatre sobre la situació actual i les tendències de futur de l'horta de Lleida fomentant la creació d'un projecte on l'agricultor en sigui un dels grans protagonistes.

És per això que ens plantegem aquestes jornades, organitzades i dirigides sota l’aixopluc de la Universitat de Lleida i el seu professorat, per tal que ens aportin un millor coneixement tècnic d'aquest espai tan singular i donin a les administracions els arguments i suggeriments per evitar-ne la desaparició i aconseguir-ne la revalorització.

Jornades L'Horta de Lleida. UdL

3 i 4 de març

L'horta, un valor per a la ciutat. L'horta, reserva i pulmó

Dissabte de 16 a 19h, a la Partida Butsènit. Local Social

Els valors de l'horta de Lleida al llarg de la història
. Enric Vicedo, professor d'història de la Universitat de Lleida.
Les torres i les construccions de l'horta de Lleida. Les adaptacions a unes condicions singulars
. Ramon Fité, arquitecte.
L'aigua a l'horta de Lleida: qualitat i quantitat
. Manel Pascual, coordinador territorial de l'Agència Catalana de l'Aigua.
Funcionament ecològic de l'horta de Lleida: el paper de la biodiversitat. Josep Ramon Roca, biòleg, tècnic d'Avaluació Ambiental dels Serveis Territorials de MAH de Lleida, i Xavier Massot, enginyer de forest, responsable de Biodiversitat dels Serveis Territorials de MAH de Lleida.
Característiques socials i econòmiques de l'horta de Lleida, del conreu de la pera a l’erm urbà. Ignasi Aldomà Buixadé, professor de geografia de la Universitat de Lleida.

Moderador/relator: Xavier Eritja, president de l'Ateneu Popular de Ponent.

Diumenge d’11 a 13h
Sortida amb autocar. Visita guiada a diferents explotacions agrícoles (agricultura ecològica).

11h: Local Social de Rufea

24 i 25 de març

L'horta, un espai productiu

Dissabte de 16 a 19h, a Partida Marimunt. Local Social

Pot ser rendible l'agricultura a l'horta de Lleida? Anàlisi agronòmica de la situació actual. Jaume Lloveras i Paquita Santiveri, professors de la UdL.
La millora del regadiu i les perspectives de transformació de l'horta de Lleida. Sergio Mothe, enginyer agrònom i assessor-consultor de comunitats de regants.
La comercialització del producte de proximitat i de qualitat: una alternativa possible en l'estructura econòmica actual? Antoni Garí, codirector general de Supermercats Plusfresc.
És l'agricultura ecològica una alternativa viable de producció a l'horta de Lleida? Laia Vinyas, tècnica de l’ADV d’Agricultura ecològica.
La custòdia del territori: l'exemple de Riet Vell (Delta de l'Ebre) i les estepes del Planeron (Monegros) Cristina Sanchez, delegada de SEO/BirdLife a Catalunya.

Moderador/relator: Josep Maria Rofes i Sans, degà del Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms de Catalunya.

Diumenge d’11 a 13h.

Sortida amb autocar. Ruta pels miradors de l'horta: Caparrella, Cerdera, Moredilla, Tossal Gros d'Albatàrrec...

10.30h: Esclat · 10.45h: Plaça Ricard Vinyes
11h: Davant Unipreus (la Caparella)

14 i 15 d’abril

Amenaces i vies per la salvaguarda

Dissabte de 16 a 19h, a “El Xop” Partida Grenyana,20

Les directrius del Pla General de Lleida sobre l'horta. Rafel Garcia Català, arquitecte urbanista cap del servei d'Urbanisme de l'Ajuntament de Lleida.
El Pla Especial de la Collina di Bologna. Carles Llop, arquitecte urbanista i professor de la Universitat Politècnica de Catalunya.
El Parc Agrari del Baix Llobregat: una excusa per reflexionar sobre la necessitat de preservar, desenvolupar i gestionar els espais agraris. Josep Montasell i Dorda, enginyer tècnic agrícola. Màster en gestió ambiental al món rural. Director del Parc Agrari del Baix Llobregat.
Projecte de dinamització de l’activitat agrícola a la Garrotxa. Guillem Pastoret, enginyer tècnic agrícola. Manifest de Vallbona, l'acció per una nova cultura del territori. Josep Maria Escribà, pagès i animador del Manifest de Vallbona.
L'Horta de València. Josepa Benavent. Membre de la Plataforma “Per l'horta”.

Moderador/relator: Esther Fanlo, biòloga.

Diumenge d’11 a 13h.

Sortida amb autocar. Ruta pel Segre:del Molí de Picabaix als Aiguamolls de Rufea.

11h: Molí de Picabaix

24 d'abril

Sessió de cloenda

19h. Saló Víctor Siurana, Edifici Rectorat UdL

Presentació de les conclusions-resum de les jornades.
Cloenda a càrrec de Joan Viñas i Salas, rector de la Universitat de Lleida.

fletxa-grisMés informació

Programa Jornades L'Horta de Lleida