JORNADES ELS LLIBRES DE CRIMS A LA CIUTAT DE LLEIDA
La justícia local a Catalunya

Jornada els llibres de Crims de la ciutat de LleidaLLEIDA, 6 i 7 DE MARÇ DE 2007

Institut Municipal d'Acció Cultural -IMAC-
Sala Alfred Perenya
Antic Casal de Joventut Republicana
Blondel 6a, Lleida

La sèrie documental dels Llibres de Crims que es conserva en l’a rxiu municipal de Lleida, la conformen 80 llibres que abracen un període ampli de la història local d’aquesta ciutat, (1308-1700). Aquests llibres recullen les deliberacions del Tribunal de Coltellades, que estava integrat pel veguer i pels prohoms de ventura que tenien el caràcter i la força de jutges en causes criminals. La base de la seva actuació es trobava ja en la Carta de Poblament (1150), en el privilegi del Consolat (1197) i en les Consuetudines Ilerdenses, recopilades per Guillem Botet, cònsol de la ciutat, el 1228.

En els llibres de crims hi trobarem processos judicials motivats per causes ben diferents. Els delictes que hi apareixen s’han anat repetint al llarg de la història i les seves tipologies i característiques externes han estat força similars. Hi trobem delictes de caràcter violent, per robatori, furt o frau, per alteració de les normes, reglaments i ordenances establertes per l’a utoritat, delictes contra la moral, etc.

Tot i això es dona la circumstància que aquests documents es trobaven en males condicions de conservació, degut als diferents trasllats de documentació de l’arxiu. Això ha comportat un procés de restauració dels mateixos, encara no finalitzat, fent que s’hagués de realitzar un esforç pressupostari important.

Amb l’objectiu de difondre la sèrie documental dels Llibres de crims, i les possibilitats que ofereixen a la recerca, l’Ajuntament de Lleida des de l’arxiu municipal amb la col.laboració de l’ Institut d’ Acció Cultural i la Fundació Universitat de Lleida, organitzen aquestes jornades. Però per damunt de tot, volem posar de manifest la necessitat d’acabar el procés de restauració dels mateixos, complint amb el nostre compromís de preservació del patrimoni de la ciutat.

DIMARTS 6 de Març

10.30h SALA ALFRED PERENYA (IMAC)
Conferència inaugural de les Jornades de Els llibres de crims a la ciutat de Lleida. La justícia local a Catalunya a càrrec de M José Vilalta (professora d'Història Moderna de la UdL): Dels pecats publichs: poders, moralitat i control social a la Lleida moderna. s

SECRETARIA DE LES JORNADES