7 de maig de 2012
Descargar pdf El CAEM de la UdL identifica un Crist inèdit de Sorolla


Els investigadors del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida acaben de descobrir una nova peça del pintor valencià Joaquín Sorolla. El quadre, titulat Estudi de Crist, està datat en el 1883, el que correspondria als primers anys de formació de l'artista. Es tracta d'un llenç d'especial singularitat, d'una temàtica amb prou feines desenvolupada més que en la seua època de joventut i al mateix temps una peça d'alt valor artístic i moltíssima força.
Els experts del CAEM, dirigits pel Catedràtic d'Història de l'Art Ximo Company, han estudiat l'obra durant mesos realitzant diversos estudis tècnics de fluorescència, llum ultraviolada, reflectografies digitals a través d'infrarojos i radiografies. Totes les proves han constatat que l'obra és original, no té fragmentacions ni està superposada.
L'oli té unes dimensions de 97x62 i pertany a un col·leccionista privat de Madrid que el va adquirir l'any 2006 en una subhasta amb el lema "Escola espanyola del XIX. Signat il·legible i datat en 1883 en el lateral esquerre". Estava documentada al catàleg La vida y la obra de Joaquín Sorolla -de Bernardino de Pantorba, elaborat el 1953- a l'apartat destinat a particulars o parador desconegut, explicitant que a la firma s'hi podia llegir: A Doña Clotilde García.
Els experts del CAEM, dirigits pel Catedràtic d'Història de l'Art Ximo Company, han estudiat l'obra durant mesos realitzant diversos estudis tècnics de fluorescència, llum ultraviolada, reflectografies digitals a través d'infrarojos i radiografies. Totes les proves han constatat que l'obra és original, no té fragmentacions ni està superposada.
L'oli té unes dimensions de 97x62 i pertany a un col·leccionista privat de Madrid que el va adquirir l'any 2006 en una subhasta amb el lema "Escola espanyola del XIX. Signat il·legible i datat en 1883 en el lateral esquerre". Estava documentada al catàleg La vida y la obra de Joaquín Sorolla -de Bernardino de Pantorba, elaborat el 1953- a l'apartat destinat a particulars o parador desconegut, explicitant que a la firma s'hi podia llegir: A Doña Clotilde García.
L'obra, segons Company, és d'una qualitat extrema. Hauria estat creat encara en l'etapa de Sorolla com a assistent i il·luminador de l'estudi de fotografia d'Antonio García, qui es convertiria més tard en el seu sogre. Pertany a l'època més "academicista", "abans que s'atrevís a deixar anar el seu traç", explica. La pinzellada, la preparació de la tela i la gamma cromàtica coincideixen amb les que el creador valencià va usar en els seus anys de joventut. "És una pinzellada valenta, atrevida, solta i que ja dóna certa claredat feia el que seria el seu estil", remarca el catedràtic. El descobriment sens dubte obre la porta a noves investigacions sobre una etapa amb prou feines coneguda.

|
||
![]() |
De fet, en el marc de la jornada es presentarà el recent publicat Bramante, mito y realidad, del catedràtic de d'història de l'art, Ximo Company, un llibre editat conjuntament pel Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida i l’editorial Milenio, on es desmitifica aquest artista. El congrés combinarà les ponències d'experts de les universitats de València, Lleida, Santiago de Compostel·la, Lisboa, Bolonya, amb debats i taules rodones, i inclourà una visita a la Capella Sixtina, a càrrec d'un conservador dels Museus Vaticans, Guido Cornini.
Més informació
|
CONGRÉS INTERNACIONAL BRAMANTE Y EL MECENAZGO ESPAÑOL EN LA ROMA DE ALEJANDRO VI

NOTÍCIES RELACIONADES

Experts del CAEM investiguen l'autoria d'un retaule del Metropolitan Museum de Nova York

Els 'CSI' de l'art de la UdL estrenen instal·lacions al Parc Científic