La consolidació de l'Espai Europeu d'Educació Superior marca l'inici de curs a la UdL

La UdL crearà un Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Investigació per oferir nous serveis a l'alumnat i el professorat

inauguracio09_3
Margarita Salas, signant el llibre d'honor abans de pronunciar la lliçó inaugural
La gairebé plena adaptació de totes les titulacions a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) marca l'inici del curs acadèmic 2009-2010 a la Universitat de Lleida  Així ho ha assenyalat el rector, Joan Viñas, durant l'acte d'inauguració oficial que ha tingut lloc a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat. La UdL ja ha adaptat el 90% de les titulacions a l'anomenat Pla Bolonya, quan al global de Catalunya aquest percentatge es queda en el 70%, segons ha reconegut el director general d'Universitats, Josep Ribas. A Lleida només queden pendents les enginyeries i les noves titulacions de psicologia i fisioteràpia, que es crearan el proper curs.

Viñas ha insistit que els nous estudis necessiten també una adaptació dels recursos materials. Per això, ha anunciat la creació d'un Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Investigació (CRAI), per tal d'adaptar-se a l'EEES i oferir nous serveis a l'alumnat i el professorat. El CRAI, que es proposarà en el proper Consell de Govern, estarà sota la direcció del vicerectorat d'Infraestructures i Tecnologies de la Informació.

El rector també ha assenyalat que en aquest curs s'han d'impulsar dos centres de recerca en l'àmbit de les humanitats: l'Institut de Recerca, Identitats i Societat (IRIS) i l'Institut de Recerca i Anàlisi Artística (IR-ART). Joan Viñas ha insistit en la consolidació del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL), com una "aposta de gran transcendència" pel futur de les comarques lleidatanes i com a una oportunitat pels grups de recerca de la Universitat. En aquest sentit, el president del Consell Social de la UdL, Ramon Roca, ha destacat que "a la UdL hi ha més talent del que ens pensem, ara hem d'establir mecanismes per potenciar-ho". Tant Roca com Viñas han remarcat el projecte de Campus d'Excel·lència Internacional. El rector ha explicat que ha servit per "plantejar nous i millors objectius, repensant la Universitat de Lleida i el seu compromís amb l'entorn".

La lliçó inaugural del curs ha anat a càrrec de la bioquímica espanyola, Margarita Salas. Aquest professora d'investigació del CSIC, deixeble de Severo Ochoa, ha analitzat el paper de la dona en la ciència i el món acadèmic. Salas ha destacat les dificultats del col·lectiu femení en el passat, però s'ha mostrat optimista per la situació actual i el futur. Durant l'acte també s'han lliurat les beques ERASMUS, els premis extraordinaris de titulació i doctorat, les mencions de qualitat al professorat i les medalles d'argent, que han estat pels professors jubilats Manuel Cerezo i Marta López-Acevedo, Natàlia Massot del PAS i Carmelo Bonet, a títol pòstum.