Alumnat i professorat de la UdL supervisaran notícies generades amb IA

Per a RTVE sobre les eleccions catalanes, especialment en pobles petits

conveni RTVE IA
Alonso i Crespo, durant la signatura / Foto: Premsa UdL
Alumnat i professorat de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida (UdL) revisaran notícies generades amb Intel·ligència Artificial (IA) sobre els resultats de les properes eleccions al Parlament de Catalunya, previstes pel proper 12 de maig, en virtut del conveni signat avui amb la Corporació de Ràdio i Televisió Espanyola (RTVE). L'acord de col·laboració estableix que assessoraran en la generació d'informacions en català i castellà, amb especial cobertura de poblacions de menys de 1.000 habitants.

L'objectiu del conveni, segons el mateix, és la "generació de continguts bilingües en català, afavorir la seua accessibilitat i tancar bretxes amb els territoris menys poblats". La professora de la UdL Mariona Visa explica que RTVE "vol informar dels resultats en pobles petits, que normalment no tenen cobertura periodística i també generar notícies de municipis més grans que poden servir com a punt de partida pels periodistes que les cobreixin".

L'empresa Narrativa és l'encarregada de generar els continguts amb IA. La corporació ja va utilitzar aquest sistema a les últimes eleccions generals i municipals, només en castellà. Ara, la Universitat de Lleida hi donarà suport en revisar el format de les notícies i la traducció al català. El director de RTVE Catalunya, Esteve Crespo, ha destacat que la tecnologia "ens permet posar a l'abast l'elaboració d'informacions en llocs on seria molt difícil".

La vicerectora de Recerca de la UdL, Natàlia Alonso, i el director de RTVE Catalunya han signat el conveni coincidint amb la celebració de la 21a Setmana de la Comunicació. L'acord de col·laboració té una vigència d'un any. Transcorregut aquest termini, les parts podran acordar la seua pròrroga per períodes anuals, fins a un màxim de quatre anys.