Descarregar pdf
 

FILMOTECA TERRES DE LLEIDA

GENER / ABRIL 2011

FLASHBACK / Homenatge a José María Nunes (El Fons de la Filmoteca)
PRIMER PLA / François Truffaut
ENQUADRAMENTS / La mirada Ophuls: estil fílmic i visió d’una època
ZOOM / La Seu d'Urgell

 
 
Filmoteca Terres de Lleida
Pocs dies després de l’estrena de la seva darrera pel·lícula, Res pública, el passat mes de març de 2010, va morir a l’edat de 80 anys José María Nunes. Autor independent, franctirador cinematogràfic, esdevingué un dels impulsors i màxims exponents de l’anomenada Escola de Barcelona, un dels episodis més destacats de la història del cinema a Catalunya. La secció Flashback vol retre un emotiu i sincer homenatge al director català d’origen portuguès i recuperar dues de les seves millors pel·lícules, Mañana... (1957) —el seu primer llargmetratge restaurat per la Filmoteca de Catalunya l’any 2004— i Sexperiencias (1969) —paradigma de la seva vocació alternativa de creador dissident. La projecció d’aquestes dues obres, pertanyents al Fons de la Filmoteca, va acompanyada del curtmetratge documental sobre el cineasta La edad del sol (2009) de Sílvia Subirós, guardonat en la passada edició del Festival de Sitges. En aquest sentit, volem agrair a l’ECIB (Escuela de Cine de Barcelona), productora del documental, la seva gentilesa pel préstec de l’obra.
 
Seguidament, centrarem l’atenció en una de les figures més cèlebres del cinema francès i a la vegada de la modernitat cinematogràfica, François Truffaut (1932-1984), a qui Dediquem un Primer Pla retrospectiu que recorre la seva filmografia des dels seus intensos inicis en el si de la Nouvelle Vague, a finals de la dècada dels anys cinquanta, fins al moment de la seva mort prematura en plena maduresa creativa. El cicle ofereix l’oportunitat de recuperar algunes de les obres més memorables de la seva trajectòria que ens conviden a apropar-nos a l’univers personal, commovedor i romàntic, malenconiós i reflexiu, del director francès.
 
Format com a crític cinematogràfic de la mà d’André Bazin, Truffaut va formar part de la jove generació d’escriptors cinematogràfics aplegats a l’entorn de la mítica revista Cahiers du Cinéma que, després d’atacar el cinema de qualité francès i reivindicar des de les seves pàgines el concepte d’auteur, és a dir, del cineasta com a autor, van debutar en la direcció amb la intenció de crear un cinema més lliure i sincer. Com la resta de membres del grup, i passada la primera febre revolucionària, Truffaut va construir al llarg dels anys un sòlid catàleg d’obres d’èxit, potser menys radicals en la pràctica però no per això menys transcendents, ja que estan dotades d’un estil singular que el converteix en un dels narradors més solvents de la modernitat, sempre atent a les múltiples dimensions del relat i a la seva renovació constant malgrat la indissimulada admiració per determinats clàssics. Dels signes d’identitat de la seva obra en destaca, entre d’altres, la introducció de detalls autobiogràfics en molts dels seus films com, per exemple, la saga de cinc pel·lícules dedicades al personatge Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud), alter ego del director, que Truffaut va fer créixer en diverses pel·lícules des de la seva primera aparició encara com un infant a Les quatre cents coups (1959). Precisament el món de la infantesa va esdevenir un dels seus temes recurrents —L’enfant sauvage (1969)—, com ho va ser també el món de la literatura i els llibres —Fahrenheit 451 (1966)— o la seva fascinació per les dones i el seu punt de vista —La peau douce (1964) o Le dernier métro (1980). Tanmateix, va ser el seu amor pel cinema per damunt de tot el que va imprimir no només la seva tasca teòrica, en què sobresurt el seu recordat llibre d’entrevistes a Alfred Hitchcock, sinó el conjunt de la seva filmografia, des d’un dels millors films de ficció de tots els temps dedicats al cinema —La nuit américaine (1973)— fins a totes les seves obres inspirades en els clàssics gèneres cinematogràfics —Vivement dimanche! (1983).
 
Filmoteca Terres de Lleida
Amb el cicle La mirada Ophuls: estil fílmic i visió d’una època, la secció Enquadraments ens apropa a la figura de Max Ophuls (1902-1957), un dels grans mestres del cinema que continua sorprenent a neòfits i experts a mesura que es va (re)descobrint el seu llegat. Amb el motiu ben remarcable de l’estrena en vídeo digital de la versió restaurada de la seva darrera obra —Lola Montès (1955)—, un film magistral i molt poc exhibit, volem cloure el trimestre amb un petit cicle en suport videogràfic —ja que no ho podríem haver fet de cap altra forma, atesa la inexistència de còpies en circulació en format cinematogràfic—, dedicat a explorar algunes semblances temàtiques i estètiques d’aquest film en relació amb altres de les seves millors obres. Alemany d’origen jueu, Max Ophuls va iniciar la seva trajectòria en paral·lel a l’aparició del cinema sonor després d’una llarga experiència en el món del teatre. La darrera etapa de la seva filmografia es va caracteritzar per la depuració extrema d’un estil formal classicista, culte i impecable, de brillants moviments de càmera i espectaculars posades en escena, així com per centrar la seva atenció narrativa en la figura de la dona del segle XIX i la seva situació existencial.
 

 

FLASHBACK | Homenatge a José María Nunes (El Fons de la Filmoteca)
 
 
Filmoteca de la UdL
DILLUNS 17 de GENER, 19.00h i 22.00h

La edad del sol / Mañana...

La edad del sol. Sílvia Subirós, Espanya, 2009, DVD, 25’, C, VO. | Mañana... José María Nunes, Espanya, 1957, DVD,96’, B/N, VO. | La primera pel·lícula del director, considerada un antecedent històric de l’Escola de Barcelona, acompanyada del curtmetratge documental sobre el rodatge del seu darrer film. Presentació a càrrec de Julio Lamaña. Entrada gratuïta

 
 
Filmoteca de la UdL
DILLUNS 24 de GENER, 19.00 i 22.00h

Sexperiencias

Sexperiencias. José María Nunes, Espanya, 1969, DVD, 100’, B/N, VO. Una obra emblemàtica del nostre cinema més underground i experimental rodada amb una llibertat i espontaneïtat envejables, que gira al voltant d’una relació d’amor entre una parella d’edats diferents amb el maig francès com a teló de fons. Presentació a càrrec de Josep Maria López Llaví. Entrada gratuïta

 

 

PRIMER PLA | François Truffaut
 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 31 de GENER, 19.00 i 22.00h

Les quatre cents coups / Los cuatrocientos golpes
 
Les quatre cents coups / Los cuatrocientos golpes. François Truffaut, França, 1959, 35 mm, 93’, B/N, VOSE, O. Un noi viu en un petit pis a París amb la seva mare i el seu padrastre. Film autobiogràfic, obra fundacional de la Nouvelle Vague i l’inici de la sèrie sobre la vida d’Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud).

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 7 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Le peau douce / La piel suave

Le peau douce / La piel suave. François Truffaut, França, 1964, 35 mm, 119’, C, VOSE, O. Melodrama passional, basat en una notícia de la crònica de successos publicada a la premsa que Truffaut havia llegit, sobre la història d’un adulteri protagonitzada per un prestigiós conferenciant i la seva dona abandonada.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 14 de FEBRER, 19.00 i 22.00h

Fahrenheit 451

Fahrenheit 451. François Truffaut, Anglaterra, 1966, 35 mm, 112’, C, VOSE, O. Adaptació cinematogràfica de la cèlebre novel·la de ciència-ficció de Ray Bradbury, ambientada en una societat futura i totalitària en què la lectura està prohibida i els bombers tenen la missió de descobrir i cremar llibres.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 21 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

L’enfant sauvage / El pequeño salvaje

L’enfant sauvage / El pequeño salvaje. François Truffaut
, França, 1969, 35 mm, 83’, B/N, VOSE, O. A partir de la història real d’un nen trobat en estat salvatge als boscos d’Aveyron al segle XVIII, Truffaut reflexiona sobre els guanys i les pèrdues del procés de socialització d’aquest ésser extraordinari.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 28 de FEBRER, 19.00 i 22.00h

La nuit américaine / La noche americana

La nuit américaine / La noche americana. François Truffaut
, França-Itàlia, 1973, 35 mm, 115’, B/N i C, VOSE, O. Un director de cinema, el mateix Truffaut, i el seu equip lluiten per tirar endavant el rodatge i la producció d’una pel·lícula. Un dels millors films de tots els temps sobre el cinema a dins del cinema.
 

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 7 de MARÇ, 19.00 i 22.00h

Le dernier métro / El último metro

Le dernier métro / El último metro. François Truffaut
, França, 1980, 35 mm, 133’, C, VOSE, O. A la París de l’ocupació, un director teatral d’origen jueu viu ocult en el soterrani d’un teatre on la seva esposa prepara l’estrena d’una nova obra. La cinta més taquillera de Truffaut i un excel·lent homenatge al món del teatre.
 

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 14 de MARÇ, 19.00 i 22.00h

Vivement dimanche! / Vivamente el domingo

Vivement dimanche! / Vivamente el domingo. François Truffaut
, França, 1983, 35 mm, 110’, B/N, VOSE, O. Un agent immobiliari, que és acusat falsament d’un crim, i la seva secretària proven de trobar l’autèntic assassí. Combinació de film noir i comèdia romàntica que va esdevenir la darrera obra del director.
 
 
 
ENQUADRAMENTS | La mirada Ophuls: estil fílmic i visió d’una època
 
 
Filmoteca de la UdL
DILLUNS 21 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

La ronde / La ronda

La ronde / La ronda. Max Ophuls, França, 1950, DVD, 90’, B/N, VOSE, O. Excel·lent adaptació de l’obra teatral homònima d’Arthur Schnitzler, en què deu històries d’amor encadenades s’entrellacen en la Viena del 1900. Obra mestra d’Ophuls i paradigma del seu estil de precisió narrativa i elegància formal.
 
 
 
Filmoteca de la UdL
DILLUNS 28 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Madame de...

Madame de... Max Ophuls, França-Itàlia, 1953, DVD, 105’, B/N, VOSE, O. Una comtessa frívola i presumida de París es ven en secret unes valuoses arracades que el seu marit li va regalar per poder fer front als seus deutes. Una profunda reflexió sobre l’engany i les falses aparences basada en la novel·la de Louise de Vilmorin.
 
 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 4 d'ABRIL, 19.00h i 22.00h

Lola Montès / Lola Montes

Lola Montès / Lola Montes. Max Ophuls
, França- Alemanya, 1955, DVD, 116’, C, VOSE, O. Versió restaurada per la Cinémathèque Française d’un film maleït, la darrera pel·lícula d’Ophuls, l’adaptació de la novel·la curta de Jacques Laurent sobre la vida d’una ballarina marcada per la seva relació amb els homes.
 

 

ZOOM | La Seu d'Urgell
 
 
Filmoteca de la UdL
DIJOUS 27 de GENER, 22.15h, La Seu d'Urgell

La edad del sol / Mañana...

La edad del sol. Sílvia Subirós, Espanya, 2009, DVD, 25’, C, VO. | Mañana... José María Nunes, Espanya, 1957, DVD,96’, B/N, VO. | La primera pel·lícula del director, considerada un antecedent històric de l’Escola de Barcelona, acompanyada del curtmetratge documental sobre el rodatge del seu darrer film. Presentació a càrrec de Julio Lamaña. Entrada gratuïta

 
 
Filmoteca de la UdL
DIJOUS 17 de FEBRER, 22.15h, La Seu d'Urgell

Fahrenheit 451

Fahrenheit 451. François Truffaut, Anglaterra, 1966, 35 mm, 112’, C, VOSE, O. Adaptació cinematogràfica de la cèlebre novel·la de ciència-ficció de Ray Bradbury, ambientada en una societat futura i totalitària en què la lectura està prohibida i els bombers tenen la missió de descobrir i cremar llibres.

  

Filmoteca de la UdL
DIJOUS 10 de MARÇ, 22.15h, La Seu d'Urgell

Le dernier métro / El último metro

Le dernier métro / El último metro. François Truffaut
, França, 1980, 35 mm, 133’, C, VOSE, O. A la París de l’ocupació, un director teatral d’origen jueu viu ocult en el soterrani d’un teatre on la seva esposa prepara l’estrena d’una nova obra. La cinta més taquillera de Truffaut i un excel·lent homenatge al món del teatre.
 

 

Filmoteca de la UdL
DIJOUS 7 d'ABRIL, 22.15h, La Seu d'Urgell

Lola Montès / Lola Montes

Lola Montès / Lola Montes. Max Ophuls
, França- Alemanya, 1955, DVD, 116’, C, VOSE, O. Versió restaurada per la Cinémathèque Française d’un film maleït, la darrera pel·lícula d’Ophuls, l’adaptació de la novel·la curta de Jacques Laurent sobre la vida d’una ballarina marcada per la seva relació amb els homes.
 

 

MÉS INFORMACIÓ

 

PROJECCIONS I VENDA D'ENTRADES

Totes les sessions (excepte secció Zoom): CAIXAFÒRUM LLEIDA, Av. Blondel, 3. 25002 · tel. 973 27 07 88.
Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Secció Zoom: La venda d’entrades serà en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.
La Seu d’Urgell: Cimenes Guiu, Av. Salòria, 55· 25700 · tel. 973 35 01 66
Tàrrega: Cinemes Majestic, Av. Catalunya, 54 · 25300 · tel. 973 31 07 31 


Aspectes organitzatius i preus

Totes les seccions (excepte Aula de Cinema): Destinades al públic en general.

Entrada general 3€.  Entrada reduïda (carnet jove, d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats) 2€.  Abonament 10 sessions, entrada general, 25€. Abonament 10 sessions, entrada reduïda, 15€.  Els abonaments no tenen caducitat. Algunes sessions especials, degudament anunciades, seran d'entrada gratuïta i només limitada per l'aforament de la sala.

Secció Aula de Cinema: Destinada al públic en general i a grups organitzats d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius, universitaris, gent gran o altres col·lectius.
Sessions matinals (a les 10.30h) només per a grups organitzats. Sessions de tarda (a les 16h) per al públic en general i grups organitzats.
Les projeccions d'aquesta secció s'acompanyen d'una presentació i debat posterior a càrrec de Sandro Machetti (professor d'Història del cinema i altres arts audiovisuals de la UdL).

Preu grups organitzats, 1€ per persona i sessió que s'haurà d’abonar pel total del grup i mitjançant el mecanisme que s'estableixi amb l'organització.

Preu públic en general (només sessió de tarda), el mateix que la resta de seccions.
 
Més informació: www.filmotecaterresdelleida.net

Adreça de contacte grups organitzats: info@filmotecaterresdelleida.net

Venda d’entrades

Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Equip

Comissari: Sandro Machetti. Programadors: Antonio Romero, Oriol Bosch. Gestió i difusió: Jordi Larios. Amb la col·laboració de SCINIAA (Seminari de Cinema i Arts Audiovisuals, Universitat de Lleida).

Abreviatures

B/N: blanc i negre. C: color. I-anglès: intertítols en l’idioma que s’indica. IC: intertítols en català. IE: intertítols en castellà. S-anglès: subtítols en l’i dioma que s’indica. SC: subtítols en català. SE: subtítols en castellà. VC: versió catalana. VE: versió castellana. VM: versió muda. VMP: versió muda postsincronitzada. VO: versió original. VOS-anglès: versió original amb subtítols en l’idioma que s’indica. VOSC: versió original amb subtítols en català. VOSE: versió original amb subtítols en castellà. VOTS: versió original amb traducció simultània.


Filmoteca/Cine-ull es reserva el dret de modificar aquest programa per raons de força major.

 

[+] www.filmotecaterresdelleida.net


Organitzadors de la Filmoteca Cine-Ull de la UdL

print enrera pujar

   Darrera modificació: