Menció Encarna Sanahuja per a la professora Mª Ángeles Calero

Per la formació d'estudiantat amb perspectiva de gènere i la seua recerca

Calero premi
Calero, amb el guardó / Imatge: YouTube UdG

La catedràtica de Llengua Espanyola de la Universitat de Lleida (UdL), Mª Ángeles Calero Fernández, ha estat distingida avui per la Generalitat de Catalunya amb la menció individual Encarna Sanahuja Yll. Aquest guardó, dotat amb 20.000 euros, reconeix l'excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent. Es lliura conjuntament amb els premis Jaume Vicens Vives.

La resolució subratlla la trajectòria docent de Calero, "en la qual destaca l'interès per formar l'estudiantat amb perspectiva de gènere i d'igualtat d'oportunitats" i la seua investigació "dedicada especialment a desemmascarar i proposar estratègies per neutralitzar els paranys del llenguatge discriminatori envers les dones utilitzant la llengua de manera igualitària i inclusiva".

Mª Ángeles Calero, actual directora del Departament de Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica de la UdL, va ser una de les fundadores del Seminari Interdisciplinari d'Estudis de la Dona de la Universitat de Lleida l’any 1991. Directora del Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera entre 2006 i 2013, entre les seues línies de recerca destaquen l'etnolingüística - especialment el sexisme lingüístic i la religió en el llenguatge- i la sociolingüística o influència dels factors socials en l'ús i el canvi lingüístics, sobre tot les diferències de gènere en la llengua i la comunicació.

Entre les seues publicacions sobre gènere destaquen Sexismo lingüístico. Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje (Narcea, 1999), De mujeres y diccionarios. Evolución de lo femenino en la vigésima segunda edición del DRAE, en colaboración con Esther Forgas y Eulàlia Lledó (Instituto de la Mujer, 2004) i Percepción social de los sexolectos (Universidad de Cádiz, 2007).

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, han lliurat aquest migdia les distincions Encarna Sanahuja i Jaume Vicens Vives en el decurs de l'acte d'inauguració oficial del Curs Universitari 2021-22, que ha tingut lloc a l'Aula Magna Modest Prats de la Universitat de Girona (UdG). Els diners del premi s'han de destinar a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere.

La menció Encarna Sanahuja a títol col·lectiu ha estat pel projecte Disseny, elaboració i disseminació de recursos per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència en l’àmbit STEM, de la Universitat Politècnica de Catalunya. Els premis Jaume Vicens Vives han recaigut en Anna Pagès Santacana (Universitat Ramon Llull), Josep Maria Terricabras Nogueras (UdG), Maria Jesús Marco Galindo (Universitat Oberta de Catalunya), Observatori sobre la Didàctica de les Arts (Universitat de Barcelona), el projecte Una nova etapa per al Diari de Barcelona (Universitat Pompeu Fabra) i el projecte La simulació clínica en els estudis d’Infermeria i la transferència en el territori (UdG).

Moment del lliurament / Foto: Joel Codina

MÉS INFORMACIÓ:

DECRET 357/2021, de 21 de setembre

El Govern concedeix sis distincions Jaume Vicens Vives a professors i projectes d'universitats catalanes amb motiu de la seva qualitat docent (NOTA DE LA GENERALITAT)