Bullying: Claus per Entendre, Prevenir i Actuar des de la Mediació
La Seu d'Urgell, del 14 al 18 de juliol de 2025
L'assetjament escolar (bullying) és un fenomen que afecta milers d'infants i joves, amb greus conseqüències emocionals, socials i acadèmiques. Aquest curs ofereix una visió completa sobre el bullying, des de la seva definició i característiques fins a les estratègies de prevenció i intervenció més efectives.
A través d'un enfocament teòric i pràctic, explorarem els diferents tipus d'assetjament (físic, verbal, social i cibernètic) i el paper que tenen els diferents actors implicats: víctimes, agressors i espectadors. Analitzarem les conseqüències psicològiques i socials del bullying i com impacta no només en els alumnes afectats, sinó també en les famílies i la comunitat educativa.
Un dels eixos centrals del curs serà la mediació escolar com a eina per prevenir i abordar situacions d'assetjament. Aprofundirem en tècniques específiques de mediació entre iguals, escolta activa i resolució de conflictes, amb exemples de bones pràctiques implementades en centres educatius.
El curs està dissenyat per ser participatiu i aplicat a la realitat educativa actual. A més de sessions teòriques, es treballaran dinàmiques, debats i simulacions de casos reals per proporcionar als participants estratègies concretes i aplicables en diferents contextos escolars.
Adreçat a psicòlegs, educadors, estudiants, pares i mares, professionals de la mediació i qualsevol persona interessada en la convivència escolar, aquest curs té com a objectiu final oferir eines útils per entendre, prevenir i actuar davant l'assetjament escolar, i fomentar una cultura de respecte i resolució pacífica de conflictes.
Observacions: No cal cap formació específica prèvia per poder seguir el curs. Es recomana portar paper i bolígraf per a les activitats pràctiques i per prendre apunts. Durant el curs es facilitaran materials de suport en format digital. Per al taller pràctic del divendres, es recomana venir amb actitud participativa, ja que s’hi faran dinàmiques i simulacions de casos reals. Si algun participant té experiències o casos d’interès relacionats amb la temàtica del curs, pot compartir-los durant els debats i les reflexions grupals.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Gemma Filella Guiu (Departament de Ciències de l'Educació de la UdL)
Equip docent: Mònica Martínez Ramos (psicòloga i mediadora)
Durada: 20 hores
Espai: Centre Cultural les Monges. La Seu d'Urgell
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL; socis/sòcies i col·laboradors/es d'ADJRA, i col·legiats/ades del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya / 90,00 € la resta
PROGRAMA | |
Dilluns 14 | |
Mònica Martínez | |
Comprendre el bullying | |
09.00-11.00 h | Definició i característiques del bullying. |
Tipus de bullying: físic, verbal, social i cibernètic. | |
11.30-13.30 h | Els actors implicats en el bullying. |
Paper dels participants: víctimes, agressors i espectadors. | |
Dinàmiques inicials per reflexionar sobre els rols i la percepció del bullying. | |
Dimarts 15 | |
Mònica Martínez | |
Conseqüències del bullying | |
09.00-11.00 h | Impacte psicològic i social. |
Conseqüències emocionals: ansietat, depressió i autoestima. | |
Repercussions socials: aïllament i dificultats en les relacions. | |
11.30-13.30 h | Afectació en l'entorn familiar i acadèmic. |
Estrès, culpa i tensions dins la família. | |
Debat interactiu sobre experiències i casos reals. | |
Dimecres 16 | |
Mònica Martínez | |
Estratègies de prevenció i actuació | |
09.00-11.00 h | Prevenció des de la perspectiva individual i grupal. |
Desenvolupar habilitats d'empatia i assertivitat. | |
Fomentar la participació activa del grup classe com a observadors i testimonis. | |
11.30-13.30 h | Intervencions comunitàries. |
El paper de l'escola, les famílies i els professionals. | |
Exemples de bones pràctiques en programes de prevenció i intervenció. | |
Dijous 17 | |
Mònica Martínez | |
La mediació com a eina clau | |
09.00-11.00 h | Principis bàsics de la mediació escolar. |
Enfocament de la mediació en la resolució de conflictes. | |
Estratègies de mediació entre iguals: escolta activa, negociació i diàleg. | |
11.30-13.30 h | Aplicació pràctica de la mediació. |
Beneficis de la mediació per a la cohesió del grup classe. | |
Presentació de casos d'èxit mitjançant mediació escolar. | |
Divendres 18 | |
Mònica Martínez | |
Taller pràctic | |
09.00-11.00 h | Simulació de casos reals de bullying. |
Aplicació de tècniques de mediació entre iguals per a la resolució de conflictes. | |
11.30-13.30 h | Reflexió i conclusions finals. |
Reflexió grupal sobre els resultats del taller. | |
Tancament del curs: lliurament de materials i conclusions finals. |
Allotjament i restauració
Podeu consultar informació a l’Oficina de Turisme de la Seu d’Urgell.
També us podeu posar en contacte amb La resi "Casa Garcia" (residència d'estudiants i joves a Castellciutat)
Activitat paral·lela al curs
Representació teatral. Dijous, 17 de juliol, a les 20.30 h
Escola de Teatre de la Seu d’Urgell (av. Salòria, 69)
Rubik, a càrrec del Grup de Teatre de la UdL (espectacle de creació col·lectiva)
|
|
![]() |