Conferència inaugural del 5è Simposi Llibertat de Premsa: Periodisme, veritat i fake news

Informació de l'esdeveniment
Lloc:
Sala d'Actes del Rectorat
Web:
5è Simposi sobre Llibertat de Premsa
Inici:
Finalització:

Enguany, el Simposi versarà sobre 'Periodisme, Veritat i Fake News'. Comptarà amb ponents que debatran sobre la veritat en el periodisme (aproximació des de la filosofia, l’ètica professional i el dret), casos de desinformació i fake news, i sobre les eines contra la desinformació.

Dijous 2 de maig (Sala d'actes)

16-18h. Tallers o workshops: tres tallers simultanis per a la presentació de treballs de recerca dels estudiants de les universitats participants.

18h. Benvinguda Institucional

18:15h. Conferència inaugural a càrrec de Marc Amorós, autor de ‘Fake News, La verdad de las noticias falsas’ i col.laborador del programa ‘Aquí Cuní’ de SER Catalunya.

Divendres 3 de maig (Sala Víctor Siurana)

10-11:30h. Sobre la veritat en el periodisme.
Modera: Josep Maria Sanuy Vinós, sub director de Grup Segre.

• La veritat en l’argumentació pública. María G. Navarro (Universidad de Salamanca. Dept. Historia del Derecho y Filosofía Jurídica, Moral y Política)
  • De les mentides de la guerra a les fake news. Retòrica, subjectivitat i interessos. Albert Chillón (UAB, Dept. Mitjans de Comunicació i Cultura)
  • Es pot regular la veritat informativa? Cristina Pauner (Universitat Jaume I, Dept. Dret)

11:30-12h Pausa.

12-13:30h. Casos de desinformació i fake news.
Modera: Laia Riverola, redactora en cap del Diari La Mañana.

• La desinformación en España: Alcance e importancia. Stéphane M. Grueso (Responsable de alfabetización mediática y estrategia educativa de Maldita.es)
  • El tractament informatiu de l’1-O. Josep Gifreu (Universitat Pompeu Fabra)
  • Desinformar i discriminar. Notícies falses sobre persones migrades. Maria Manyosa (Comunicadora social, coordinadora de l’obrservatori d’actualitat dels discursos discriminatoris de Mèdia.Cat)

13:30–15:00h Dinar de ponents i estudiants

15:00-16:30h. Eines contra la desinformació.
Modera: Núria Mora, periodista d’Onda Cero

• Pedagogía de los medios. Experiencias en el caso andaluz. Ángel Fernández (Colegio de Periodistas de Andalucía)
  • El Col·legi de Periodistes de Catalunya els tallers educatius d’alfabetització mediàtica. Laura Alcalde (Vice Presidenta del CPC Lleida i periodista d'ACN)
  • Polítiques de la UE contra les fake news. Laura Rahola (Cap de Premsa de la representació de la Comissió Europea a Catalunya i les Illes Balears)