8a Edició Visions del Món Desigual

Cultures africanes per la Pau

Els dies 23 a 26 de novembre s'organitza a la Universitat de Lleida la 8a edició de les Jornades Visions del Món Africà.  Aquest any es centraran en les contribucions a la Pau fetes des del contient africà, especialment els plantejaments introduïts per la figura de Cheikh Ahmadou Bamba, fundador de la confraria Muridiyya, via islàmica que aplega gairebé la meitat de la població senegalesa i que reuneix a bona part de la població africana que viu entre a Catalunya fa anys.

La temàtica principal de les jornades és “Cultures africanes per la pau: el llegat de Cheikh A. Bamba (fundador de la Muridiya)”. Aquestes jornades tenen l’objectiu de promoure els valors de la pau, la tolerància i la convivència ensenyats per l’Islam i recordats pel gran mestre sufí senegalès Cheik A. Bamba (1853-1927). Cheik Amadou Bamba va simbolitzar la filosofia de la pau i de la no violència de forma notable a l'igual que altres icones mundials provinents d’altres cultures com Mahatma Gandhi i Martin Luter King. El seu pensament  sobre “la Jihad a través del coneixement i l'ètica” constitueix una contribució vigent a les relacions pacífiques entre el món musulmà i altres religions i entre els africans i altres cultures en un món en que altres veuen una lluita entre civilitzacions.

Les jornades están organitzades de manera conjunta per la UdL, la Fundació Majalis, el Centre d'Estudis Africans i Interculturals, la Comunitat Touba Catalunya, la Comunitat Mouride de Lleida i la Fundación F.K.R  amb la col·laboració de l'Ajuntament de Lleida.

Tot i que les jornades es dirigeixen principalment a l'alumnat de la Universitat de Lleida, també están obertes a la participació de la resta de la població.

Aquesta activitat está reconeguda amb 1 crèdit de matèria transversal (18,46€). Per a l'obtención de la matèria transversal caldrà assitir els dies 23, 24 i 25 de novembre i presentar el resum d'una de les sessions.

Les persones interessades poden apuntar-se clicant al següent enllaç.

El Programa de les jornades és el següent:

Dimecres 23 de novembre - 18.00 a 20.30h - Saló Víctor Siurana

INAUGURACIÓ
PANELL 1 El pensament de Cheikh Ahmadou Bamba (1853-1927) en el context del pacifisme contemporani.

Moderador: Carles Salazar (Universitat de Lleida). Ponents: Bilal Dídac P. Lagarriga (periodista), Aziz Mbacké (Fundació Majalis/Universitat
Cheikh-Anta-Diop), Galaye Ndiaye (Institut Al Mihrab), Albert Roca (Universitat de Lleida).

Dijous 24 de novembre - 18.00 a 20.30h - Saló Víctor Siurana
PANELL 2. Ceddo contra marabú? Anàlisi del gir pacifista mouride en la història de l'islamisme a l'Àfrica Occidental.

Moderador: Albert Roca (Universitat de Lleida) Ponents: Antonio de Diego (Universidad de Sevilla), Sara Westwood (University of Boston/GESA-UdL), Bakary Sambe (Timbuktu Institute).

Divendres 25 de novembre - 18.00 a 20.30h - Sala de Juntes del 2on pis
PANELL 3. Valors senegalesos en la diàspora: afrontar els reptes de la solidaritat i de la convivència.

Moderadora: Mariama Sall (Ajuntament de Lleida). Ponents: Rafa Crespo (Centre d'estudis Africans i interculturals), Anna Sans (Coordinadora
ONGD i aMS de Lleida), Ababacar Thiakh (Universitat Cheikh Ahmadu Bamba), Bombo Ndir (Coordinadora d'Associacions Senegaleses de
Catalunya).

Dissabte 26 de novembre (opcional)- 10.00 a 12.30h Sala Jaume Magre
PANELL 4. La comunitat immigrant africana entre el món rural i l'urbà: lliçons dels camps de Lleida [el que trobem a faltar a Alcarràs].

Moderador: Ibrahima Bao (Comunitat Mouride Lleida). Ponents: Gemma Casal (Fruita amb Justícia), Moustapha Diop (Université Paris I.
Sorbonne), Seydina Omar Ba (Sociòleg).

Aquesta activitat està relacionada amb els ODS: