L’Abecé de l’Educació per a la Salut
Curs en línia, del 7 a l’11 de juliol de 2025 (2 ECTS reconeguts per la UdL)
Curs adreçat a estudiantat i professionals de qualsevol àmbit que vulguin adquirir una comprensió sòlida i pràctica de l'educació per a la salut (EpS), una eina clau per millorar el benestar individual i col·lectiu, que els permetrà aprendre a dissenyar i implementar estratègies, i a obtenir eines per poder influir en l'adquisició i la modificació de les conductes, els coneixements, les habilitats i les actituds de la població relatives a la salut.
En un context global marcat per reptes sanitaris, socials i ambientals, la promoció de la salut i la prevenció de malalties s'han convertit en pilars essencials per assolir una qualitat de vida millor. Aquest curs posa a l'abast eines i coneixements per fomentar estils de vida saludables i sostenibles, així com desenvolupar accions educatives que contribueixin a construir comunitats més sanes i resilients.
Durant el curs, s'exposaran i treballaran de manera dinàmica, clara i intuïtiva les bases fonamentals de l'EpS a partir de quatre capítols per entendre el concepte salut i els seus determinants; el context que l'envolta (escenaris d'acció, nivells de prevenció i d'atenció); les eines d'actuació enteses com els agents i els promotors de la salut, els estils de vida i el model de salutogènesi i d'actius, i les bases de l'EpS i la promoció de la salut, amb exemples pràctics i enfocaments multidisciplinaris. Aquests capítols es treballaran mitjançant vídeos explicatius curts, lectures de material complementari i activitats reflexives.
L'objectiu principal del curs és establir les bases de l'EpS i oferir als que hi participin les competències necessàries per actuar de manera efectiva en qualsevol àmbit relacionat amb la salut.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Laia Selva Pareja (Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL)
Equip docent: Rosa Alzuria Alòs (UdL), Eva Artigues Barberà (UdL), Santiago Felipe Gómez Santos (UdL) i Laia Selva Pareja (UdL)
Durada: | a) 20 hores |
b) 50 hores (20 de guiades per l'equip docent + 30 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 2 ECTS per la UdL |
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida que se seguirà de manera asincrònica. L'accés asincrònic implica que les persones participants podran accedir al contingut i fer les activitats seguint al seu propi ritme durant els dies que duri el curs. El format virtual permet flexibilitat sense perdre la qualitat formativa ni la interacció amb el professorat i la resta de participants.
METODOLOGIA
El curs es basa en una metodologia dinàmica i interactiva per garantir un aprenentatge significatiu i aplicat. S'hi podrà trobar: (a) material teòric i complementari: accés a contingut escrit, vídeos curts i lectures seleccionades que expliquen conceptes clau de manera clara i pràctica; (b) píndoles educatives en vídeo: sessions breus que presenten els aspectes més rellevants de cada tema, amb exemples pràctics; (c) activitats reflexives i pràctiques: exercicis per aplicar els coneixements adquirits i fòrums de debat per intercanviar idees i reflexions amb altres participants i el professorat; (d) avaluació contínua: es valoraran la participació activa, les activitats dutes a terme i les aportacions al fòrum, amb un seguiment individualitzat del progrés; (e) comunicació dinàmica: la interacció entre professorat i alumnat serà clau per resoldre dubtes, compartir experiències i enriquir el procés d'aprenentatge.
El sistema d'avaluació es basa en el seguiment personalitzat de cada alumne, amb especial èmfasi en la seva participació activa. La comunicació dinàmica entre professorat i alumnat és essencial. I el fòrum de debat i els qüestionaris al Campus Virtual són les eines principals per fomentar aquesta interacció.
PROGRAMA | |
Dilluns 7 | |
Capítol 1. Salut | |
Laia Selva | |
El concepte de salut. | |
Relació individu-medi ambient. | |
Santiago Felipe Gómez | |
Factors determinants de la salut. | |
Dimarts 8 | |
Capítol 2. Context | |
Eva Artigues | |
Escenaris d'acció. | |
Rosa Alzuria | |
Nivells de prevenció. | |
Eva Artigues | |
Nivells d'atenció sanitària. | |
Dimecres 9 | |
Capítol 3. Actuació | |
Laia Selva | |
Agents i promotors de la salut. | |
Estils de vida. | |
Rosa Alzuria i Laia Selva | |
Salutogènesi i model d'actius. | |
Dijous 10 | |
Capítol 4. Educació per a la salut (I) | |
Rosa Alzuria | |
Concepte i objectius de l'educació per a la salut. | |
Eva Artigues | |
Enfocament multidisciplinari. | |
Santiago Felipe Gómez | |
Comportaments saludables i conductes de risc. | |
Divendres 11 | |
Capítol 4. Educació per a la salut (II) | |
Santiago Felipe Gómez | |
Concepte i objectius de la promoció de la salut. | |
Aplicacions pràctiques. |
|