Entendre els Grups per Aprendre a Liderar-Los: Conceptes Clau de l’A a la Z
Curs en línia, de l’1 al 8 de juliol de 2025 (2 ECTS reconeguts per la UdL)
Aquest curs s'adreça a estudiants i professionals de qualsevol àmbit que vulguin adquirir coneixements teòrics i pràctics sobre el funcionament dels grups amb l'objectiu de millorar les seves competències en lideratge, coordinació i treball en equip. Especialment recomanat per a aquells que treballin o ho vulguin fer en àmbits on la col·laboració grupal sigui essencial, com ara en educació, salut o gestió d'equips, aquest curs ofereix eines per entendre, gestionar i potenciar els grups en qualsevol context professional o acadèmic. Es farà a través d'una metodologia dinàmica i pràctica, i es treballaran els conceptes clau del treball en grup, amb un enfocament especial en educació per a la salut (EpS).
Des de l'inici de la nostra formació fins que entrem al món professional se'ns demana treballar en grup, una feina col·laborativa per enriquir el procés i millorar els resultats. I això ho podem aconseguir si realment sabem què s'ha de tenir en compte per fer-ho, com identificar i gestionar possibles conflictes i, en definitiva, si podem entendre el grup. Aquests coneixements bàsics són els que es treballaran en el curs.
El curs aborda aspectes essencials com ara: (a) els principis del treball en grup i la seva aplicació en diversos contextos; (b) el lideratge i com adaptar-lo a les necessitats d'un equip; (c) la comunicació efectiva i la gestió de conflictes dins d'un grup.
A més, s'hi inclouen tècniques i eines pràctiques, com les dinàmiques de grup i la preparació de tallers participatius, perquè els participants puguin aplicar els coneixements apresos des del primer moment. El curs, en què es treballarà mitjançant vídeos explicatius, lectura de material complementari i petites activitats/fòrums reflexius, és una oportunitat per adquirir competències clau en el treball en equip i en la gestió de grups, habilitats imprescindibles en qualsevol àmbit professional i acadèmic.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Olga Serra Escarp (Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL)
Equip docent: Laia Selva Pareja (UdL) i Olga Serra Escarp (UdL)
Durada: | a) 20 hores |
b) 50 hores (20 de guiades per l'equip docent + 30 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 2 ECTS per la UdL |
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida que se seguirà de manera asincrònica. L'accés asincrònic implica que les persones participants podran accedir al contingut i fer les activitats seguint el seu propi ritme durant els dies que duri el curs. El format virtual permet flexibilitat sense perdre la qualitat formativa ni la interacció amb el professorat i la resta de participants.
METODOLOGIA
El curs es basa en una metodologia dinàmica i interactiva per garantir un aprenentatge significatiu i aplicat. S'hi podrà trobar: (a) material teòric i complementari: accés a contingut escrit, vídeos curts i lectures seleccionades que expliquen conceptes clau de manera clara i pràctica; (b) píndoles educatives en vídeo: sessions breus que presenten els aspectes més rellevants de cada tema, amb exemples pràctics; (c) activitats reflexives i pràctiques: exercicis per aplicar els coneixements adquirits i fòrums de debat per intercanviar idees i reflexions amb altres participants i el professorat; (d) avaluació contínua: es valoraran la participació activa, les activitats dutes a terme i les aportacions al fòrum, amb un seguiment individualitzat del progrés; (e) comunicació dinàmica: la interacció entre professorat i alumnat serà clau per resoldre dubtes, compartir experiències i enriquir el procés d'aprenentatge.
El sistema d'avaluació es basa en el seguiment personalitzat de cada alumne, amb especial èmfasi en la seva participació activa. La comunicació dinàmica entre professorat i alumnat és essencial. I el fòrum de debat i els qüestionaris al Campus Virtual són les eines principals per fomentar aquesta interacció.
PROGRAMA | |
Dimarts 1 | |
Capítol 1. El grup | |
Laia Selva | |
Presentació. | |
Principis bàsics del treball en grup. | |
Per què en grup? | |
Educar i treballar en grup, una carretera de doble direcció. | |
Què és un grup? Tipus i mides de grups. | |
Dimecres 2 | |
Capítol 2. Estructura del grup | |
Laia Selva | |
Funcionament intern del grup. | |
Fases evolutives del procés grupal. | |
Nivells i rols dins d'un grup. | |
Cohesió grupal. | |
Dijous 3 | |
Capítol 3. Comunicació grupal | |
Laia Selva | |
La comunicació i les seves xarxes. | |
Olga Serra | |
Metodologia DISC. | |
Divendres 4 | |
Capítol 4. Lideratge | |
Olga Serra | |
Què vol dir lideratge? | |
Característiques principals. | |
Estils de lideratge. | |
Com s'han d'aplicar la influència i el lideratge en funció de les necessitats d'un grup? | |
Dilluns 7 | |
Capítol 5. Gestió de grups | |
Olga Serra | |
Què és la gestió del canvi? | |
Com cal gestionar un conflicte? | |
Dimarts 8 | |
Capítol 6. Coordinació i tècniques | |
Laia Selva | |
Com es pot ser un bon coordinador? | |
Les dinàmiques de grup com a eina. | |
Laia Selva i Olga Serra | |
Com s'ha de preparar un taller dinàmic i participatiu? |
|