I Tu, de Quin Costat Estàs? Reflexiona, Argumenta i Posiciona’t
Curs en línia, del 25 de juny al 2 de juliol de 2024 (2 ECTS reconeguts per la UdL)
Curs adreçat a estudiants i professionals de qualsevol àmbit que vulguin adquirir els coneixements bàsics del pensament crític en temes d’actualitat en el camp de la salut pública i que són motiu de debat ètic. La societat es transforma cada cop més ràpidament i els avenços en salut són cada vegada més complexos i requereixen ser ben entesos no només per les persones que hi estan directament implicades, sinó també per la societat en general.
En aquest curs, els participants aprendran els principis del raonament, l’argumentació i el debat, amb els quals hauran d’entendre i analitzar quin és el problema que se’ls planteja i la informació que se’ls ofereix, construir un raonament adequat als seus valors, creences o coneixements i, a la vegada, posicionar-se de manera argumentada, a favor o en contra, en relació amb els principals reptes bioètics que planteja la salut pública del present i el futur.
Tot i que els temes de debat se centraran en l’àmbit de la salut, el curs permetrà als alumnes adquirir les eines necessàries per reflexionar, posicionar-se i defensar els seus arguments en qualsevol tema polèmic d’actualitat, des de les qüestions educatives que se’ls presentin en els estudis universitaris fins a aquelles situacions professionals que requereixin un posicionament ben definit.
Llengua d’impartició: Castellà (alguns dels materials de suport seran en anglès)
Coordinació: Anna Espart Herrero (Departament d’Infermeria i Fisioteràpia de la UdL)
Equip docent: Eva Artigues Barberà (UdL), Anna Espart Herrero (UdL), Laia Selva Pareja (UdL) i Olga Serra Escarp (UdL)
Durada: | a) 20 hores lectives |
b) 50 hores (20 de guiades per l’equip docent + 30 de treball autònom de l’alumnat). Versió reconeguda amb 2 ECTS per la UdL |
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia que es realitzarà a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida i se seguirà de manera asincrònica.
METODOLOGIA
La metodologia del curs es basa en l’aprenentatge actiu (active learning), el qual pretén que l’alumne interactuï, treballi i es comuniqui amb els seus companys a través del Campus Virtual. S’utilitzen estratègies com el quick writing, el think/pair/share.
El temari facilitat als alumnes és pràctic, amè i actual per despertar l’interès, el raonament, el posicionament argumentat i el debat del diferents temes tractats al curs. Alhora, es fomenta la comunicació dinàmica entre alumnes i professors per aprofitar al màxim les estratègies educatives.
En el curs, es treballaran aquests capítols mitjançant vídeos explicatius curts, lectura de material complementari i petites activitats reflexives (tests i fòrums de debat).
El sistema d’avaluació consistirà en el seguiment individual de l’alumne quant a la participació i la seva implicació en relació amb les preguntes test i els fòrums plantejats en cada tema. També es tindrà en compte el grau d’interacció que cada participant tingui envers la resta de companys/professors en l’aportació d’idees i arguments, i en l’enriquiment del debat conjunt.
Atès que serà essencial la comunicació dinàmica entre el professorat i l’alumnat, el fòrum de debat i els qüestionaris del campus virtual seran les eines principals per seguir el curs.
PROGRAMA | |
Dimarts 25 | |
Tema 1. Introducció | |
Laia Selva | |
Presentació i introducció del curs. | |
Olga Serra | |
Principis bàsics del raonament i l’argumentació. | |
Principis bàsics del pensament crític. | |
Principis bàsics del debat. | |
Anna Espart | |
Per què cal desenvolupar el pensament crític en temes de salut? | |
Dimecres 26 | |
Tema 2. Reproducció humana assistida | |
Laia Selva | |
S’està aplicant l’eugenèsia, actualment? | |
És possible que un nadó tingui tres progenitors? | |
Cal legalitzar la maternitat subrogada? | |
Dijous 27 | |
Tema 3. Big Data i eHealth | |
Olga Serra | |
De qui és la informació en relació amb la salut? | |
Com s’utilitza i es gestiona la informació en l’àmbit de la salut? | |
Dades massives. | |
Ciberseguretat. | |
Divendres 28 | |
Tema 4. Edició genòmica, on és el límit? | |
Anna Espart | |
El genoma. | |
Laia Selva | |
Tècnica CRISPR. | |
Humans a la carta? | |
Anna Espart | |
Un món sense malalties genètiques? | |
Dilluns 1 | |
Tema 5. Salut planetària | |
Anna Espart | |
És la salut del planeta determinant de la salut humana? | |
Salut i ambient, dos conceptes tan intrínsecs però sovint massa llunyans. | |
Dimarts 2 | |
Tema 6. Gènere i salut | |
Eva Artigues | |
Parlem de sexe o de gènere? | |
Salut i gènere. | |
Què és el gènere. | |
Desigualtat en salut. | |
Diferències en salut i dones. |