11 de juny de 2013

El nivell d'educació protegeix de la depressió les dones grans

. Un estudi de la UdL assenyala que els homes amb parella pateixen menys aquest trastorn

Foto: Red Visual Group / Estudi sobre la depressió de la Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEFOTO: RED Visual Group
Tenir un nivell alt d'estudis allunya les dones d'edat avançada de la depressió, segons una recerca realitzada per investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) publicada a la Revista Española de Geriatría y Gerontología. En el cas dels homes, el major factor de protecció és tenir parella. Aquest trastorn afecta gairebé el doble de dones que d'homes entre la població major de 75 anys de la ciutat de Lleida.  La prevalença és del 22,8% en el col·lectiu masculí i del 40,3% en el femení.

L'estudi del departament d'Infermeria de la UdL, liderat pel professor Miguel Ángel Escobar, s'ha centrat en les diferències de gènere. Mitjançant entrevistes personals a més de mig miler d'àvies i avis que viuen en domicilis familiars (no residències) de la capital del Segrià, han confirmat la major prevalença de la depressió en dones. "Potser caldria interpretar els factors de risc coneguts en funció dels rols culturals que han afectat durant tota la seua vida a aquestes persones", explica Escobar. "Podem afirmar que en el nostre àmbit cultural, el fet de ser dona per si mateix influeix en el desenvolupament de símptomes depressius", assegura.

El factor més rellevant que protegeix les ancianes d'aquest trastorn és el nivell educatiu. Segons el professor de la UdL, "en aquestes generacions, els homes tenien més oportunitat que les dones de continuar els seus estudis, ja que van créixer en una cultura amb una rígida separació de rols socials en la qual les activitats de les dones es limitaven a l'àmbit domèstic i les seues responsabilitats estaven vinculades al seu paper com a esposa, mare, àvia". El rol de gènere, per tant, es tradueix en un nivell d'estudis inferior al dels homes i un major risc de presentar símptomes depressius.

Tenir un nivell alt d'estudis allunya les dones d'edat avançada de la depressió. En el cas dels homes, el fet de comptar amb una parella en les seues vides és un factor protector contra aquest trastorn
En el cas dels homes, el fet de comptar amb una parella en les seues vides és un factor protector contra aquest trastorn. "A l'interior de la família, tradicionalment, les esposes són la principal font de suport per als homes, mentre que elles tendeixen a tenir xarxes més àmplies. La viduïtat està associada a més símptomes depressius, sobre tot en el col·lectiu masculí", explica Escobar.

Sintomatología depresiva en ancianos. La influencia del género