11 de novembre de 2010

La UdL investeix doctor honoris causa el 'cervell' del Cosmocaixa

. Jorge Wagensberg és un dels divulgadors científics més destacats d'Espanya
audio
Wagensberg, honoris causa de la Universitat de Lleida
Jorge Wagensberg
La Universitat de Lleida investirà la setmana vinent doctor honoris causa el professor, investigador i escriptor Jorge Wagensberg Lubinski. Aquest doctor en Física va ser nomenat director el 1991 del Museu de la Ciència de la Fundació 'la Caixa', liderant al 2004 la seua transformació en el denominat Cosmocaixa, un dels referents dels museus de la ciència arreu del món, amb seus a Barcelona i Madrid. Wagensberg serà apadrinat pel director de l'Escola Politècnica Superior de la UdL, Ferran Badia, en un acte institucional que tindrà lloc el proper dilluns, 15 de novembre, a partir de les 12.00h, a l'auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, al campus de Cappont.

Nascut a Barcelona l'any 1948, Jorge Wagensberg és actualment director científic de la Fundació 'la Caixa' i professor de Teoria dels Processos Irreversibles a la Universitat de Barcelona, on també lidera un grup d'investigació en biofísica. Està considerat un dels divulgadors científics més destacats de l'Estat espanyol com a museòleg, conferenciant, escriptor i editor. En aquest darrer àmbit, és responsable de la col·lecció Metatemas de l'editorial Tusquets, centrada en "llibres per a pensar la ciència".

Distingit amb el Premi Nacional de Catalunya al Pensament i la Cultura Científica (2005) i la Creu de Sant Jordi (2007), Wagensberg és membre fundador de l'European Museum Academy. El proper honoris de la UdL és autor d'una vintena de llibres i un centenar de treballs de recerca. La seua darrera obra publicada és Las raíces triviales de lo fundamental (2010), en la reflexiona sobre com s'assoleix la comprensió de la realitat i com treballa la ment d'un científic. Precisament en aquesta faceta, en el món de la recerca, Jorge Wagensberg ha fet aportacions a diversos camps com la termodinàmica de cultius microbiològics, la biologia teòrica, l'entomologia, la museologia científica o la filosofia de la ciència.

DOCTORAT HONORIS CAUSA DE LA UdL