12 de novembre de 2009

L'astronomia i Darwin, protagonistes de la 14a Setmana de la Ciència a la UdL

. El programa, que s'estén del 13 al 24 de novembre, també inclou tallers sobre la qualitat dels aliments i l'anàlisi d'obres d'art
audio
Observació Astronòmica UdL
Participants en l'observació astronòmica del passat 6 de març
Coincidint amb la celebració de l'Any Internacional de l'Astronomia, la Universitat de Lleida centrarà en aquesta disciplina diversos actes de la catorzena Setmana de la Ciència, que es desenvoluparà entre els dies 13 i 24 de novembre. El programa arrencarà oficialment el proper dia 16 amb una conferència de Vicent Peris, astrofotògraf de l'Observatori Astronòmic de la Universitat de València. Mentre, la cloenda estarà dedicada al naturalista anglès Charles Darwin. El dia en què es compleixen 150 anys de la publicació de L'origen de les espècies per mitjà de la selecció natural, el 24 de novembre, tindrà lloc la conferència Bases per entendre l'evolució, a càrrec del catedràtic de genètica Alfonso Jiménez-Sánchez.

La 14a Setmana de la Ciència inclou quatre tallers adreçats a alumnes d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Superior. Seguint la línia de la inauguració, n'hi haurà un sobre Astrofotografia. També destaca el dedicat a l'Estudi i anàlisi d'obres d'art, que es desenvoluparà entre la UdL i el Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. El taller Qualitat dels aliments, que tindrà lloc a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària, atansarà als més joves la repercussió que tenen els diversos sistemes de processat sobre la qualitat microbiològica, organolèptica i sensorial dels sucs. El darrer, titulat Dona i ciència, repassarà les figures femenines més rellevants al món de la investigació i la tecnologia, tant en l'àmbit acadèmic com empresarial.

El programa també ha previst una taula rodona sobre la ciència des de l'escola i dos xerrades. L'alpinista lleidatà Juanjo Garra explicarà la seua experiència al Manaslu, a la serralada de l'Himàlaia, després de la projecció d'un documental sobre aquesta expedició del programa Al filo de lo imposible, de Televisió Espanyola. D'altra banda, hi haurà una altra conferència sobre dones astrònomes, coordinada pel Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats de la UdL.

La Setmana de la Ciència compta enguany amb un seguit de conferències, taules rodones, exposicions i tallers adreçats a alumnes d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius
La Setmana de la Ciència es completa amb dos exposicions, que es podran visitar fins el 27 de novembre. La primera, ubicada al vestíbul de l'edifici del Rectorat, porta per títol From Earth to Universe i recull un seguit d'imatges que representen la increïble varietat d'objectes astronòmics que es coneixen: planetes, cometes, estels, nebuloses, galàxies i les agrupacions en les que es congreguen. La segona, al passadís de la segona planta del Rectorat, és una altra mostra de fotografia astronòmica que aplegarà una selecció dels treballs presentats al concurs d'enguany.