13 de març de 2008

Anna Mata coordina el Programa Algèria Universitats de la Xarxa Vives

Alumnes de la UdL a Algèria
Camp de treball d'Orà. A la dreta, una alumna de la UdL
Anna Mata, professora del departament de Geografia i Sociologia de la UdL, és la nova coordinadora del Programa Algèria Universitats (PAU) de la Xarxa Vives d'Universitats -ens que aplega 20 universitats dels territoris de parla catalana. Aquest programa, engegat l'any passat entre la Xarxa Vives i la Conferència Regional d’Universitats de l’Oest d’Algèria (CRUO) -que agrupa 15 centres algerians-, té com a objectiu potenciar les relacions interuniversitàries amb el Magrib i, sobretot amb Algèria, que és el país magribí que rep menys volum de cooperació, a partir de la potenciació del seu sistema universitari dins l'arc mediterrani.

En el programa, que ja té definides més de 40 accions de formació, recerca i sensibilització, hi estan implicades universitats de l'Estat espanyol, Algèria, França i Andorra, i hi participen una cinquantena de docents, entre els quals hi ha professors de la Facultat de Ciències de l'Educació i de l' ETSEA de la UdL. Entre els projectes que la UdL té en marxa, cal esmentar una recerca sobre els processos i polítiques migratòries entre Espanya, França i Algèria, on participa la pròpia Mata, i un màster de gestió de sòls, aigües i medi en zones àrides en el qual hi estan treballant Jaume Porta i Marta López, del departament de Medi Ambient i Ciències del Sòl.

Altrament, a més del professorat, també alumnes de la UdL han col·laborat en accions del Programa Algèria Universitats. En concret, Sebastià Mas i Carol Puyalto han treballat en la restauració d'uns banys turcs, que daten del segle XVIII, a la ciutat d'Orà, per tal de reconvertir-los en un centre sociocultural, i en treballs comunitaris de l'associació Santé Si el Houari, vinculada al desenvolupament d'aquest barri.

quadratEl primer projecte de fi de carrera d'aquest programa sortirà de la UdL

D'altra banda, Pau Brunet, estudiant d'Enginyeria Tècnica Forestal de la UdL, realitzarà el primer projecte de fi de carrera sorgit en el marc del Programa Algèria Universitats, sota el títol "Estudi ecològic i poblacional
Diverses universitats europees han manifestat el seu interès en aquest projecte, que estudia els efectes del canvi climàtic a la conca mediterrània i el declivi de les poblacions d'amfibis
d'amfibis de l'Atles" a la Universitat Ibn Khaldoun (Tiaret), durant els mesos de març i abril.

L'alumne compta amb el suport del professor de zoologia de la UdL, Delfí Sanuy, i del professor Maatong, de la Universitat Ibn Khaldoun, amb qui iniciarà la recollida de mostres a les zones semiàrides mediterrànies algerianes per treballar en la identificació de l'herpetofauna. Posteriorment, es realitzarà un estudi sobre els efectes del canvi climàtic a la conca mediterrània per constatar el declivi de les poblacions d’amfibis.

Atesa la manca de recerca en aquest país, diverses universitats europees han manifestat el seu interès per la recollida de mostres i el treball de camp d’aquest projecte.

MÉS INFORMACIÓ