13 de novembre de 2013

Una experta qüestiona l'autoria de part de les obres d'El Greco

. Presenta en primícia a la UdL els resultats del seu estudi en un congrés en què també participa el restaurador de la Capella Sixtina

Capella Sixtina / Foto: Musei Vaticani
Volta de la Capella Sixtina / Foto: Musei Vaticani
baixcorva
Moltes de les obres atribuïdes a El Greco (1541-1614) no van sortir íntegrament de la seua mà. Així ho afirma l'experta conservadora Carmen Garrido. La directora emèrita del gabinet de documentació tècnica del Museu del Prado presentarà en primícia els resultats del seu estudi a la Universitat de Lleida (UdL), en el marc del Congrés Internacional d'Història de la Pintura d'Època Moderna que arrenca el proper dilluns, 18 de novembre. La trobada, que també comptarà amb el director de la restauració de la Capella Sixtina, està organitzada pel Grup de Recerca Consolidat Art i Cultura d'Època Moderna (ACEM) de la UdL que dirigeix el catedràtic Ximo Company.

Garrido presentarà els resultats del seu estudi sobre la tècnica pictòrica de Domenikos Theotocopoulos, un llibre titulat El Greco pintor que El Prado editarà amb motiu del quart centenari de la mort l'artista. Servirà com a punt de referència per poder discernir entre originals, rèpliques, còpies i falsificacions. La investigadora ha analitzat a fons una setantena d'obres que haurien sortit directament del pinzell del mestre cretenc, a partir de les quals defineix la tècnica pictòrica d'El Greco. I és que són els detalls els que permeten diferenciar les obres íntegrament seues i les que van comptar amb la participació dels seus aprenents i col·laboradors, com el seu fill, Luis Tristán o Pedro de Orrente.

El Congrés Internacional d'Història de la Pintura d'Època Moderna també comptarà amb el responsable dels laboratoris dels museus vaticans i director de la restauració de la Capella Sixtina de Miquel Àngel, Gianluigi Colalucci. La recuperació dels frescos de Michelangelo Buonarroti va suposar 14 anys de feina (1980-1994). Per a alguns experts és una de les restauracions més importants del segle XX, que va permetre traure a la llum colors i detalls que no s'havien vist durant centenars d'anys.

Més de 160 persones prendran part en la trobada, estructurada en 9 ponències marc, que abordarà la història de la pintura entre els segles XV i XVIII. Entre els destacats investigadors trobem noms com Nicola Spinosa, que parlarà dels principals distintius expressius del valencià italianitzat Giuseppe Ribera, lo Spagnoletto; Mauro Natale, que se centrarà en Raffaello Sanzio i els seus seguidors; Edoardo Villata, que exposarà la decisiva obra de Leonardo da Vinci a Milà; o Joan Sureda, que analitza la influència de la tradició italiana a Francisco de Goya. Mentre, el membre de l'ACEM i professor de la UdL Isidre Puig donarà a conèixer per primera vegada les darreres i sorprenents novetats sobre la producció pictòrica del valencià Joan de Joanes. El grup de recerca de la Universitat de Lleida també presentarà els darrers volums de la seua col·lecció de monografies sobre l'anàlisi tècnica d'obres de Joaquín Sorolla, José de Ribera i Simone Barabino.