14 de juny de 2013

El trastorn bipolar altera les capacitats cognitives i la qualitat de vida

. Segons un estudi de la UdL, l'IRBLleida i l'Hospital Santa Maria

El trastorn bipolar altera les capacitats cognitives dels pacients, tot i que estiguin estables i controlats amb medicació. Així ho revela un estudi, liderat per la professora de la Facultat de Medicina de la UdL Maria Mur, publicat a la revista internacional Psychological Medicine. La recerca conclou que els malalts necessitarien teràpies de rehabilitació com les que ja s'apliquen en altres trastorns com l'Alzheimer i l’esquizofrènia per millorar la seua qualitat de vida.

Investigadors del grup de recerca de Fonaments Biològics dels Trastorns Mentals de la UdL, l'IRBLleida i l'Hospital de Santa Maria -amb col·laboració d'experts de la Universitat de Barcelona i l'Autònoma- han estudiat 54 persones (28 pacients i 26 voluntaris sans) durant 6 anys. Les avaluacions neuropsicològiques mitjançant una bateria de tests han permès mesurar la resolució de problemes, la capacitat d'atenció, la rapidesa en resoldre una tasca concreta i la memòria.

L'estudi ha posat de manifest que els pacients, tot i estar degudament tractats amb liti i estabilitzats, no recuperen les seues capacitats cognitives a llarg termini, sinó que tenen alguns dominis afectats respecte els voluntaris sans. Aquesta afectació és més pronunciada com més temps fa que dura la malaltia i podria ser una de les causes de la discapacitat laboral i social d'aquests pacients.

“Seria molt important instaurar programes de psicoeducació sobre la malaltia, de rehabilitació d'aquestes capacitats cognitives i fins i tot, dirigir línies de recerca per trobar fàrmacs eficaços que no afectin negativament a la cognició, per tal que aquests pacients puguin gaudir d'una millor qualitat de vida”, conclou Maria Mur.

Text: IRBLleida / Oficina de Premsa UdL

Grup de Recerca de Fonaments Biologics dels Trastorns Mentals IRB Lleida Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEGrup de recerca de Fonaments Biològics dels Trastorns Mentals FOTO: IRB Lleida

Més informació

Resum de l'article: Persistence of cognitive impairment and its negative impact on psychosocial functioning in lithium-treated, euthymic bipolar patients: a 6-year follow-up study