15 de gener de 2013

Avenços lleidatans en la diagnosi i el possible tractament de l'esclerosi múltiple

. Un estudi de la UdL i l'hospital Arnau, amb investigadors austríacs, revela la importància de l'oxidació de lípids
audio
L'oxidació dels lípids pot contribuir a la progressió de l'esclerosi múltiple en ser un mecanisme patogènic potencial / Universitat de Lleida UdL
La malaltia destrueix la mielina dels axons de les neurones / FOTO: Fundació GAEM
baixcorva
L'oxidació dels lípids pot contribuir a la progressió de l'esclerosi múltiple en ser un mecanisme patogènic potencial. Aquesta és la principal conclusió d'una recerca realitzada per investigadors del Grup NUTREN-Nutrigenòmics del departament de Medicina Experimental de la Universitat de Lleida i l'IRB, amb el Servei de Neurologia de l'Hospital Universitari de Arnau de Vilanova i científics d'Àustria. La investigació, que obre la porta a nous sistemes per a la diagnosi i el potencial tractament d'aquesta malaltia degenerativa, s'ha realitzat amb les eines de metabolòmica i lipidòmica instal·lades al Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL).

L'estudi, publicat a la revista Journal of Neurochemistry,  assenyala que l'oxidació dels greixos altera les proteïnes del sistema nerviós, emmascarant-les davant del sistema immunològic del pacient. Les defenses poden produir llavors anticossos que ataquen les proteïnes modificades. Això contribueix a la destrucció de la mielina, que recobreix alguns axons (prolongació citoplasmàtica de les neurones que condueix l'impuls nerviós). La pèrdua d'aquesta substància lipídica ocasiona greus trastorns del sistema nerviós, ja que els impulsos elèctrics es transmeten més lentament o es perden a meitat de l'axó.

Els científics han comparat mostres de líquid cefaloraquidi de malalts d'esclerosi múltiple i d'individus  sense aquesta malaltia mitjançant l'espectròmetre de masses. Així han comprovat que les modificacions  del teixit nerviós produïdes per l'atac dels radicals lliures sobre lípids podrien ser reconegudes per la immunitat de l'individu, provocant l'atac de cèl·lules de la defensa a la mielina i contribuint a  l'esclerosi múltiple. La recerca, que continua activa, compta amb finançament del Laboratori Biogen Idec.

Segons les dades epidemiològiques, la prevalença d'aquesta malaltia auto-immune a Catalunya és d'entre 40 i 60 persones per cada 100.000 habitants. Les dones són dos vegades més propenses a desenvolupar-la. A Lleida es calcula que hi ha unes 600 persones afectades.