15 de novembre de 2012

"Una societat democràtica hauria d'acceptar totes les diferències per combatre totes les desigualtats"

. Josep Maria Terricabras obre el Congrés Internacional Identitats Perverses. Identitats en Conflicte
audio
Conferència de Josep Maria Terricabras a la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEJosep Maria Terricabras / FOTO: UdL
baixcorva
"Acceptar-ho tot en nom de la diversitat cultural amaga raonaments perversos". Així ho ha afirmat el filòsof Josep Maria Terricabras que avui ha obert el Congrés Internacional Identitats Perverses. Identitats en Conflicte que se celebra a la UdL fins demà. Segons Terricabras s'ha de distingir entre la diversitat que ve de la diferència de la què prové de la desigualtat, perquè aquesta no és pot acceptar mai. "Algunes diferències culturals són desigualtats morals", ha afegit el filòsof, que ha defensat que "una societat democràtica hauria se ser capaç d'acceptar totes les diferències per poder així combatre totes les desigualtats".

El professor de la Universitat de Girona ha rebutjat que la identitat, individual o col·lectiva, sigui rígida i estable, sinó que aquesta és fruit d'un procés "en construcció" on hi tenen a veure molt els altres. "Sense els altres -ha afegit- no sabríem qui som, ja sigui per bé o per mal".

El Congrés, amb més d'un centenar de participants, pretén reflexionar sobre com encaixar la pluralitat d'identitats en una societat global, al mateix temps que promoure estudis sobre la dinàmica i el conflicte que generen actualment aquests processos. "Identitats perverses, identitats en conflicte", tindrà en compte la 'perversió' en la construcció de la identitat i l'ús pervers de la mateixa en la cohesió social. Des de diferents disciplines com ara la història, l'antropologia, la lingüística, la literatura s'abordaran temes com ara la la xenofòbia, el racisme, l'ostracisme, el rebuig, la marginació i la pràctica discriminatòria basada en la història, la cultura o la llengua.