18 de maig de 2010

La recerca, clau per augmentar la producció animal i reduir el seu impacte ambiental

. Experts internacionals es donen cita a la UdL entre dijous i dissabte per debatre els reptes del sector
audio
Producció Animal. Universitat de Lleida
 La recerca és essencial per afrontar la creixent demanda de productes ramaders reduint al mateix temps el seu impacte ambiental, sobretot als països en vies de desenvolupament. Aquesta és l'opinió comuna dels ponents que, a partir d'aquest dimecres, participaran a la Universitat de Lleida a la Conferència Internacional Adapting animal production to changes for a growing human population (L'adaptació de la producció animal als canvis pel creixement de la població humana). La trobada professional se celebra per primer cop a l'Estat espanyol

El responsable de ramaderia, deforestació i medi ambient de l'Organització de les Nacions Unides per l'Agricultura i l'Alimentació (FAO), Pierre Gerber, obrirà les sessions parlant dels costos ambientals que comporta el creixement del sector pecuari. I és que la ramaderia ocupa ja un quart de la superfície de la terra i produeix la cinquena part de les emissions antropogèniques de gasos d'efecte hivernacle. Al seu parer, l'acceleració de canvis tecnològics és el camí per corregir factors ambientals i mantenir un dels motors del creixement rural.

Des del Banc Mundial, William J. Smith destacarà que el sector ramader representa al voltant del 40% del PIB agrari. A més, la major part de l'expansió tant en la producció com en el consum ha tingut lloc als països en desenvolupament. En aquest sentit, la investigadora de l'International Livestock Research Institute de Nairobi (Kenya), Patricia Kristjanson, explicarà que és precisament en aquests països on més es comparteix la recerca agroalimentària, superant Europa i Nord-Amèrica. L'objectiu de la investigació ramadera és, en aquest context, un camí per reduir la pobresa rural de manera sostenible.

La trobada abordarà temes com la relació entre el canvi climàtic i les malalties infeccioses en els animals, la demanda mundial d'aliments i els biocombustibles, entre d'altres
Aquests són només alguns dels experts que participaran en la trobada, que també abordarà temes com la relació entre el canvi climàtic i les malalties infeccioses en els animals, l'ús de marcadors genètics per millorar la salut, l'aplicació de la biotecnologia a la reproducció de la cabana ramadera, la demanda mundial d'aliments, els biocombustibles, la producció de pinsos, les normatives de benestar animal, la seguretat alimentària o la gestió dels purins.

La Conferència Internacional és una iniciativa de la Universitat Estatal d'Iowa, una de les més importants del món en l'àmbit de la ciència animal, a través del programa Ensminger. La UdL hi col·labora des de l'any 1999 mitjançant l'intercanvi de professorat i alumnat de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA). La Conferència Internacional s'articula al voltant de diferents àrees: comerç mundial, biotecnologia, sanitat animal, nutrició i benestar, qualitat, seguretat i capacitació professional. Totes les ponències es recolliran en un llibre.