19 de febrer de 2013

Neix a la UdL la Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública

Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública
baixcorva
Estudiantat, PAS i PDI de la Universitat de Lleida sumen esforços en defensa de l'educació pública creant una plataforma que es marca com a primeres accions donar suport a la vaga d'alumnat i sumar-se a la Marea Groga d'Educació contra les retallades prevista pel proper dia 23.

. COMUNICAT DE LA PLATAFORMA UNITÀRIA EN DEFENSA DE LA UNIVERSITAT PÚBLICA (PUDUP)

"Davant de la greu crisi econòmica, social i política que travessa Europa, el col·lectiu d'estudiantat, Personal d'Administració i Serveis (PAS) i Personal Docent i Investigador (PDI) de la UdL ha decidit sumar els seus esforços i treballar per una universitat pública i de qualitat. Per això han constituït la PUDUP, una Plataforma Unitària en Unitària en Defensa de la Universitat Pública que té com a principals objectius reclamar, d'una banda, una participació activa en la definició del futur de la universitat pública i evitar, per l'altra, que la política de retallades de la Generalitat i del Ministeri continuï devaluant tant els drets laborals d'aquest col·lectiu, com la qualitat de l'ensenyament universitari. En aquest sentit, la PUDUP considera que cal intervenir en el sistema de governança de l'ensenyament superior i evitar que continuïn les polítiques de privatització, mercantilització i elitització que la UdL ja fa temps que viu en primera persona.

La Plataforma en Defensa de la Universitat Pública considera, a més, que la situació actual de la institució és “crítica”. Aquesta, diu la PUDUP, està en un greu “perill d'extinció” i s'inscriu en una ofensiva neoliberal que planteja la implementació d'un nou model universitari, que aposta per la mercantilització del coneixement, en detriment de la seua qualitat i independència. En aquest sentit, el personal universitari vol posar sobre la taula la necessitat d'organitzar una lluita conjunta per frenar les retallades i la creixent privatització de la universitat pública.

Denuncien la paulatina “precarització dels seus llocs de feina” i unes retallades que ja han expulsat, al llarg dels últims dos anys, unes 1.000 persones de les principals universitats catalanes. S'han dut a terme retallades dràstiques dels pressupostos en educació (reduïts un 46’2% en els darrers dos anys) i R+D+I (reduïts un 40% en els darrers quatre anys), que han comportat la supressió quasi total del sistema d’ajuts i beques i l'eliminació de les beques de mobilitat Sèneca i Erasmus, entre d'altres. A això s'hi ha de sumar, a més, l'amenaça de nous ajustos i acomiadaments i l'increment del 67% de les taxes universitàries. Un panorama que no garanteix, segons el col·lectiu, la qualitat docent i de la recerca que, tradicionalment, ha caracteritzat a les universitats catalanes. El professorat envelleix i la institució no assegura les estructures necessàries perquè el jovent pugui afiançar la seua recerca i docència en condicions. A més, un bon nombre de professorat associat treballa per menys de 300 euros mensuals i cobreix, en ocasions, més del 50% de la docència que ofereix el centre. Els investigadors es veuen obligats a marxar a l'estranger per la manca de finançament públic i les universitats, poc a poc, van perdent la seva solidesa.

Davant d'aquest panorama, l'assemblea de la PUDUP ha decidit sumar-se a la vaga convocada pel col·lectiu estudiantil el dia 28 de febrer. També participarà de la Marea Groga d'Educació el proper 23 de febrer quan la ciutadania surti al carrer per rebutjar continuar pagant un deute il·legítim, per demanar una major inversió en sanitat i educació i per denunciar que els governs rescatin la banca i no els ciutadans."