19 de juliol de 2012

Experts alerten que les retallades podrien fer augmentar els casos de maltractament i abús sexual infantil
audio
Universitat Estiu / Universitat de Lleida / UdL
[+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta, Domingo, Nevado, Piqué i Tello / FOTO: UdL
baixcorva
La crisi econòmica i la disminució pressupostària en partides com la sanitat podrien fer incrementar el nombre de casos de violència en què els menors es podrien veure implicats. Així ho han posat de manifest diversos experts de l'àmbit de la salut que imparteixen, per primer cop, el curs de la Universitat d'Estiu El maltractament i l'abús sexual infantil.

El coordinador d'aquest programa formatiu, el professor de la UdL i pediatra de l'ABS de Balaguer, Francesc Domingo, ha explicat que les penúries econòmiques per les que passen certs col·lectius, que són més vulnerables davant la crisi, poden fer augmentar l'agressivitat dins l'entorn familiar. El curs es programa en un moment en què el maltractament i l'abús continuen sent temes "tabú" en la nostra societat i per tant, són encara poc visibles.

El curs fa èmfasi en la necessitat que, professionals de diferents disciplines que tracten amb infants i adolescents, treballin en xarxa amb l'objectiu de detectar i, sobretot, prevenir situacions d'aquest tipus. Un altre dels temes que s'aborda té a veure amb les eines jurídiques que existeixen per intervenir davant de possibles casos de maltractament o abús sexual.

A les sessions del programa formatiu, que es va iniciar el passat dimarts 17 de juliol i clourà demà divendres, també s'ha reflexionat sobre el paper i la responsabilitat que tenim els ciutadans a l'hora de protegir els drets dels menors. "Un infant depèn de la família però no pertany a ella", ha exemplificat Domingo.

Un total de 29 alumnes han seguit les diferents sessions dels curs que té lloc a l'Institut Joan Brudieu de la Seu d'Urgell que també han estat impartides per les professores Carme Piqué (ABS Balaguer) i Susagna Nevado i Carme Tello (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil Sant Joan de Déu). Entre l'estudiantat matriculat hi ha professionals dels àmbits de la psicologia, l'educació i treball social, o de la docència, entre d'altres.