2 de novembre de 2011

La tracta de persones i la guerra civil al Congo, a debat en el 8è Cicle de Cinema i Drets Humans
audio
Cicle Cinema i Drets Humans - Universitat de Lleida (UdL)
Blood in the mobile obre el cicle
Quina connexió hi ha entre els nostres telèfons mòbils i la guerra civil a la República Democràtica del Congo? Aquesta és la pregunta que respon el documental Blood in the mobile, que obre enguany el Cicle de Cinema i Drets Humans. La tracta de persones i l'accés a l'aigua són altres temes d'aquesta iniciativa que organitza la Universitat de Lleida amb la col·laboració de la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, Comissions Obreres, Amnistia Internacional, l'Ateneu Popular de Ponent i la Paeria.

La vuitena edició, que se celebrarà entre els dies 3 i el 18 de novembre, inclou sis documentals. Les projeccions, acompanyades sempre d'un col·loqui amb ponents, es realitzaran els dijous i divendres a partir de les 19.00h a la sala de Juntes de la Facultat de Dret i Economia, al campus de Cappont. Entre els convidats hi haurà la presidenta de l'Associació Catalana per la Infància Maltractada, Maria Eulàlia Palau, que parlarà de la tracta de persones al costat de la coordinadora de l'Associació Antisida de Lleida, Anna Rafel.

Blood in the mobile (Frank Piaseck Puolsen, 2010) analitza la responsabilitat social corporativa en la guerra civil del Congo, que s'ha cobrat més de 5 milions de morts ens els darrers 15 anys. I és que els grups armats es financen amb l'extracció il·legal d'estany, un dels minerals necessaris per produir telèfons mòbils. Un altre conflicte que s'arrossega des de fa anys és el de la frontera entre Mèxic i els Estats Units. Live for sale (Gayla Jamison, 2006) parla sobre els centenars de persones que cada any intenten creuar-la per assolir el "somni americà".

Altres títols del cicle són Water Makes Money, de Leslie Franke i Herdolor Lorenz, que tracta de la gestió i l'accés a l'aigua; Janadesh, People's Verdict, d'Enric Àlvarez i Oriol Ampuero, que se centra en la pau i la no violència; i It's Elementary, de Debra Chasnoff, sobre gènere i igualtat. El programa es tancarà amb Armenio, un documental en què participa Emilio Aragón que parla de música i solidaritat, a través del violinista Ara Malikian.

El Cicle de Cinema i Drets Humans es complementa amb dos exposicions. 50 anys d'Amnistia Internacional, 50 anys defensant els Drets Humans es podrà veure fins el 18 de novembre a la planta -1 de l'edifici Polivalent, al campus de Cappont. D'altra banda, la mostra Desigualtats, de la Coordinadora d'ONGD i Humoràlia, es pot visitar fins el 30 de novembre a l'Ateneu.