20 d'abril de 2011

Un creatiu publicitari de Madrid guanya el 5è Concurs d'Humor Gràfic i Salut

. El segon premi ha estat pel il·lustrador i dibuixant saragossà David Vela
audio
Javier Zapatero "Zapa". Guanyador del Premi Humor i Salut de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEL'obra guanyadora, de Javier Zapatero, "Zapa"

Díselo sin flores és el lema del dibuix guanyador del 5è Concurs d'Humor Gràfic i Salut que convoca bianualment la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida i l'associació Humoràlia, i que enguany ha estat dedicat a la sida. El seu autor és Javier Zapatero, Zapa, un creatiu publicitari de Madrid que es dedica a les tires còmiques per hobby, ens diu. Aquest serà el seu primer premi en aquesta disciplina, tot i que ha estat guardonat internacionalment en diverses ocasions pels seus treballs publicitaris.

Segons ens explica, la vinyeta, que 'readapta' el nom d'una coneguda campanya publicitària, vol expressar la necessitat de normalitzar l'ús del preservatiu per evitar el contagi de la malaltia, independentment del col·lectiu al què es pertany. "Cal dir clar i a la cara a la parella que el condó s'ha de fer servir i he usat el símil de les flors perquè són un llenguatge universal".

Pel que fa al segon premi, ha recaigut en l'il·lustrador i dibuixant saragossà, David Vela, recent guanyador de la Bienal Internacional de Caricatura i Dibuix Humorístic que es convoca a Santa Cruz de Tenerife, el premi millor dotat d'Espanya en aquest camp i el segon a nivell europeu. Vela, que enguany també ha obtingut un segon premi al concurs Humor i Drets Humans de la Fundació Fernando Buesa i una menció honorífica al portuguès Portocartoon, fa referencia a la necessitat de prevenir la sida al tercer món amb l'ús del preservatiu. El seu dibuix recrea l'escena del pecat original amb uns nous Adam i Eva, tot fugint del tremendisme que molts cops s'empra per parlar de la sida. La tria d'una escena bíblica té a veure amb les reticències de l'església en la utilització de profilàctics, comenta.

Obra de David Vela, segon premi del concurs d'Humor gràfic i saluit de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGESegon premi, de David Vela

David Vela, col·labora amb diferents companyies teatrals, especialment amb Los Titiriteros de Binéfar, i té diversos llibres publicats entre els que cal esmentar els dedicats a l'obra del vanguardista Ramón Giménez de la Serna i les llegendes de Gustavo Adolfo Bécquer.

El jurat d'aquesta nova edició d'Humor Gràfic i Salut, integrat per Francesc Abella (Facultat de Medicina), Marçal Abella (Humoràlia), Lluïsa Conejos (Ajuntament de Lleida) i Antoni Giró (Hospital Montserrat) ha hagut de triar entre 174 dibuixos provinents de diferents punts de l'Estat i d'arreu del món -Indonèsia, Iran, Iraq, Armènia, Ucraïna, Argentina, Colòmbia, Rússia, Polònia, Uruguai, Montenegro, etc. A més d'aquestes vinyetes, els organitzadors han rebut una trentena de dibuixos realitzats per alumnes de primària d'una escola Xina que, tot i que no han entrat en competició, seran utilitzats per fer campanyes de prevenció als centres educatius.

El primer i segon premi de la cinquena edició del Concurs Humor Gràfic i Salut estan dotats amb 1.000 i 500 euro,s respectivament, aportats per l'Hospital Montserrat i ADESLAS. Els guanyadors rebran els seus guardons el proper 2 de juny, en un acte que tindrà lloc a la Facultat de Medicina de la UdL, i que coincidirà amb la inauguració de l'exposició que recull els 50 dibuixos finalistes.