21 d'abril de 2008

Els estudiants de Medicina de la UdL es mobilitzen contra l'obertura de noves facultats

. Consideren que els plans del Govern posen en perill la qualitat de la formació i no solucionen la manca de facultatius en algunes especialitats

Assemblea dels estudiants de Medicina de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEAssemblea dels estudiants de la
Facultat de Medicina de la UdL
Els estudiants de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL) participaran el proper dia 29 d'abril en una mobilització a Barcelona contra l'obertura de noves facultats i el que consideren el deteriorament de l'educació mèdica. Serà una concentració de "bates blanques" provinents de les universitats catalanes on actualment es pot cursar Medicina: la UdL, la Universitat de Barcelona, l'Autònoma de Barcelona i la Rovira i Virgili, a les 12 del migdia, a la plaça de Sant Jaume. Així ho han explicat les representants del Consell de l'Estudiantat de Medicina de la UdL, Maria Rodríguez i Eva Porqueres, a un centenar dels seus companys en una assemblea que ha tingut lloc aquest matí a l'Aula Magna de la facultat i a la qual també hi ha estat convidat el degà del centre, Joan Ribera. El deganat i el Consell de l'Estudiantat de Medicina han anunciat que posen dos autocars a disposició dels alumnes per poder acudir a la mobilització.

La protesta s'emmarca en una convocatòria a nivell estatal del Consell Estatal d'Estudiants de Medicina en resposta als plans del Govern per crear 14 noves facultats de Medicina en vàries comunitats autònomes els propers deu anys, 3 de les quals s'obriran el curs vinent a Catalunya. Els alumnes consideren que aquesta mesura "posa en perill la qualitat de la formació" si no va acompanyada d'un increment proporcional de recursos. També creuen que la inversió s'hauria de destinar a les facultats actuals enlloc de crear-ne de noves ja que "els docents i les places hospitalàries s'hauran de distribuir entre més centres". En aquest sentit, recorden que si s'obren totes aquestes facultats, la xifra de llicenciats arribaria als 10.000 per any -actualment se'n llicencien 4.700- quan el sistema MIR només ofereix 6.517 places per promoció. "Un increment massiu d'estudiants de Medicina no solucionarà la desigualtat en la distribució geogràfica ni la manca de professionals en determinades especialitats", asseguren.

Els alumnes consideren que aquesta mesura posa en perill la qualitat de la formació si no va acompanyada d'un increment proporcional de recursos, i que la inversió s'hauria de destinar a les facultats actuals enlloc de crear-ne de noves
El Consell de l'Estudiantat de Medicina de la UdL ha reclamat que es faci un estudi "amb dades objectives i reals" per determinar quants metges fan falta i en quines especialitats. "No falten metges, de fet Espanya és un dels països amb més metges per habitant , 3,8 per 1.000 habitants, quan la mitjana europea està en 3. El que cal és una millor distribució i incentius per a les destinacions més impopulars". Segons els estudiants, un 25% dels facultatius marxa a treballar fora de l'Estat a causa de la precarietat -un 30% de professionals només fan substitucions- i dels baixos salaris. Els alumnes reclamen de l'Estat mesures per paliar aquests desequilibris, així com diàleg per tal que totes les parts implicades (ministeri, governs autonòmics, universitats, associacions d'estudiants, col·legis professionals) trobin una solució consensuada en pro d'una major qualitat assistencial.

Per la seua part, el degà de la facultat, Joan Ribera, ha alertat també del perill que suposa crear tantes facultats de medicina. "Tardem deu anys en formar un metge. D'aquí a deu anys en caldran tants?. Ribera, que s'ha mostrat d'acord en tot moment amb els seus estudiants, ha expressat el seu malestar davant les mesures del Govern: "No veiem un justificant clar per a què s'obrin noves facultats. Tenim seriosos dubtes que les coses s'estiguin fent bé", ha dit.

MÉS INFORMACIÓ

Manifest del Consell de l'Estudiantat de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida
Manifest de la Conferència de Degans de les Facultats de Medicina Espanyoles
Manifest del Consell Estatal d'Estudiants de Medicina