21 d'octubre de 2008

Cereals transgènics per pal·liar la fam

. El Consell Europeu de Recerca financia amb 2,5 milions d'euros aquest projecte de l'investigador de la UdL, Paul Christou

[+] AMPLIAR IMATGE. Cereals transgènics per paliar la fam. Universitat de LleidaProduir panís i arròs enriquits amb vitamines A, C i E, àcid fòlic i minerals essencials com ara el calci, el seleni, el ferro i el zinc, és una de les 5 investigacions espanyoles, entre 78 europees, que han rebut un ajut del Consell Europeu de la Recerca, en la convocatòria Advanced grant-modalitat Ciències de la vida, una iniciativa pionera de la Unió Europea destinada a finançar científics de primera línia mundial establerts a Europa i països associats que liderin projectes novedosos que suposin un avenç del coneixement.

Aquesta recerca, dirigida per l'investigador ICREA de la UdL, Paul Christou, té com a objectiu millorar la nutrició en els països més desafavorits amb la producció de llavors de cereals de gran valor nutritiu mitjançant la modificació genètica, la qual, a més a més, els farà resistents als insectes i a les herbes parasitàries.

Cereals transgènics per paliar la fam. Universitat de Lleida

Segons va anunciar Christou -l'equip del qual està integrat per una quinzena d'investigadors procedents d'Espanya, França, Xina, Paquistà, Sud-àfrica i Israel-, les fundacions Bill i Melinda Gates i Rockefeller col·laboraran en aquest projecte alhora de distribuir aquestes llavors en els països en vies de desenvolupament, sempre i quan, va dir, "superin els esculls de les estrictes normatives comunitàries i l'oposició dels ecologistes i grups antitransgènics". L'investigador d'origen xipriota va insistir en què les úniques motivacions del projecte són humanitàries. "Es tracta -va explicar- d'aconseguir que cereals com el panís i l'arròs, bàsics en l'alimentació de la població d'aquests països, continguin els minerals, les vitamines i els aminoàcids necessaris per a proporcionar-los una nutrició completa".

El grup de Biotecnologia Vegetal Aplicada liderat per Christou espera tenir un prototip d'aquí a cinc anys. De fet, ja han començat la recerca bàsica en aquest sentit gràcies a un ajut del Ministeri d'Educació i Ciència.

Es tracta d'aconseguir que cereals com el panís i l'arròs, bàsics en l'alimentació de la població d'aquests països, continguin els minerals, les vitamines i els aminoàcids necessaris per a una nutrició completa
El projecte Bioforce, que rebrà 2,5 milions d'euros del Consell Europeu de la Recerca, preveu a més fer un estudi bàsic del comportament dels gens i del metabolisme general de les plantes que els contenen, mitjançant una tecnologia pionera a nivell mundial que consisteix a transferir un nombre il·limitat de gens a les plantes. Tot i que la major part de la recerca es farà en els laboratoris de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL, també es duran a terme investigacions a laboratoris asiàtics, sudamericans i africans.

Tant el rector, Joan Viñas, com els vicerectors de Recerca i de Política Científica i Tecnològica, Ana Pelacho i Ramon Canela, respectivament, van mostrar la seua satisfacció per la concessió d'aquest ajut que suposa un reconeixement a la recerca en el camp agroalimentari que es fa a la Universitat de Lleida.