23 de juliol de 2009

Un curs d'estiu s'endinsa en l'ús terapèutic de les aigües termals. Els estudiants es mullen a balnearis de la Cerdanya, Andorra i l'Alt Urgell

Curs d'hidroteràpia a la Universitat d'Estiu de la UdL
[+] AMPLIAR IMATGE Balneari de Dorre
Foto: C. Mateu
Experimentar en la pròpia pell el poder terapèutic de l'aigua és un dels atractius del curs Les aigües termals i mineromedicinals als Pirineus: hidroteràpia i terapèutica, que té lloc durant aquesta setmana a la Seu d'Urgell en el marc de la 17ena Universitat d'Estiu de la Universitat de Lleida. El curs, que compta amb una trentena d'alumnes, pretén presentar els conceptes i les eines per a l'estudi de l'origen, funcionament i aplicacions lúdiques i terapèutiques d'aquestes aigües, ja sigui a nivell biològic, psicològic o simbòlic. És per això que a més dels experts en aigües del departament del Medi Ambient i Ciències del Sòl de la UdL, en el curs hi imparteix també docència el psiquiatra i professor de Medicina, Jaume Baró.

La hidroteràpia és el tractament més antic i constant en medicina, documentat fa uns 8.000 anys en les primeres civilitzacions. Els romans van iniciar l'explotació de gairebé totes les surgències naturals d'aigües termals i mineromedicinals del Pirineu, explica Baró. I és en aquesta zona on se centra el curs de la UdL.

Els estudiants han pogut ja fer un tast dels beneficis de les aigües sulfurades i bicarbonatades dels balnearis de Font-romeu, Llo, Dorre i Saint Thomas, a la Cerdanya Nord. Avui visitaran el sistema hidrotermal de les Escaldes, a Andorra; mentre que demà, darrer dia del curs, coneixeran els balnearis de Senillers i Els Banys de Sant Vicenç, a l'Alt Urgell.