25 de setembre de 2013

El Fruitcentre vol fer recerca agroalimentària de primera línia mundial

. Personal investigador de la UdL i de l'IRTA desenvoluparà productes de quarta i cinquena gamma

Fruitcentre / Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Monfort, Pelegrí, Ros i Fernández / FOTO: Comunicació PCiTAL
El Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL) ha estrenat un dels seus equipament més destacats, el Fruitcentre. L'edifici, que ha costat 14,2 milions d'euros, acollirà 120 treballadors, 40 dels quals seran investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA). Molts d'ells, fins ara establerts a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL.  El centre, dedicat a la investigació alimentària sobre tota la cadena de valor de la fruita - des del camp fins al consumidor -, vol esdevenir "un referent mundial en aquest àmbit".

Amb 6.356 metres quadrats, Fruitcentre inclourà sis plantes pilot i 23 laboratoris, a més de despatxos i altres dependències. Els investigadors treballaran en àrees com el desenvolupament de nous productes de quarta i cinquena gamma; la millora de la classificació segons la qualitat, la confecció i envasament de fruita; la seua conservació a través de fred i noves tecnologies, com l'atmosfera dinàmica, i tècniques de biocontrol de patologies, entre d'altres. A més, comptarà amb espai per a empreses interessades a col·laborar en les investigacions i beneficiar-se dels avenços.

El Fruitcentre visualitza, segons els seus impulsors, l'aposta de la UdL i l'IRTA per promoure estructures de recerca potents a l'entorn de Lleida. Juntament amb Agrotecnio, aquest centre ha de permetre -afeigeixen- desenvolupar projectes de gran abast per aconseguir solucions tecnològiques avançades que representin noves oportunitats de negoci en el sector agroalimentari.

L'acte d'inauguració l'han encapçalat el conseller d'Agricultura, Josep Maria Pelegrí; el rector de la UdL i vicepresident del PCiTAL, Roberto Fernández; l'alcalde de Lleida i president del Parc, Àngel Ros; i el director general de l'IRTA, Josep Maria Monfort. Fernández ha destacat que el Fruitcentre "permetrà posicionar Lleida com un referent de recerca agroalimentària de qualitat gràcies a la col·laboració entre la universitat i l'IRTA".

De la seua banda, Pelegrí creu que el centre de recerca facilitarà l'entrada en mercats molt exigents com l'alemany i el rus. Així mateix, considera que aquest equipament competirà per atreure la "important quantitat de recursos" que la Unió Europea destinarà a investigacions en l'àmbit alimentari en el període 2014-2020 i confia que atregui projectes d'altres regions del vell continent. El conseller va estar acompanyat de dos dels seus predecessors a Agricultura, Antoni Siurana i Joaquim Llena, als quals va agrair la seua aportació a la "continuïtat institucional" per fer possible el projecte del Fruitcentre.