29 d'abril de 2011

Les falles d'Isil, captades per l'objectiu del fotògraf Català Roca, s'exposen a la UdL
audio
Exposició sobre l'obra de Català-Roca a la Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEUn dels fallaires a punt d'entrar a l'església d'Isil. / Fotografia: Pere Català Roca

L'Edifici Polivalent del Campus de Cappont acull, a partir del proper 5 de maig i fins al 10 de juny, la mostra Català Roca a Isil, conformada per un total de 25 instantànies de gran format que el fotògraf i historiador vallesà va fer en el transcurs de la Festa de les Falles del juny de 1957. Pere Català Roca (1923-2009), guardonat l'any 1985 amb la Creu Sant Jordi i amb una trajectòria fotogràfica també reconeguda pel Premi Ciutat de Barcelona el 1954, va ser un dels artífexs en la promoció de vincles culturals amb l'Alguer i va dur a terme nombrosos estudis al voltant de la història medieval de Catalunya així com sobre la catalanitat de Colom. Després del seu pas per la UdL, l'exposició es podrà veure a Isil, precisament en el marc de la tradicional celebració que es duu a terme diversos municipis del Pirineu. La mostra està organitzada per l'Associació Cultural de Fallaires d'Isil i la UdL.

D'altra banda, la sala d'exposicions del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del Campus de Cappont iniciarà el dilluns 2 de maig l'exposició Un crit a la paret!! Els orígens del cartell publicitari: Art i publicitat. La mostra s'emmarca dins les XXII Jornades Universitat-Empresa que enguany se centren en l'anàlisi i efectivitat del màrqueting avui dia. A través d'un total de 23 cartells provinents d'una col·lecció particular i diversos plafons explicatius es fa un repàs al voltant dels inicis, a finals del segle XIX, de l'ús d'aquesta eina de comunicació de masses que es nodria de la litografia com a sistema d'impressió.

Així, les il·lustracions de Jules Chéret o Toulouse-Lautrec, que formaven part del Moviment de l'Art Nouveau a França; Ramon Casas, o del reconegut Josep Morell, que va ser autor entre altres del cartell Lérida. Ferias y Fiestas (1944), són algunes de les que exemplifiquen el que socialment va suposar la introducció del cartellisme comercial a les grans ciutats. La mostra, que es podrà visitar fins al proper 20 de maig, també inclou obres que es van presentar a alguns concursos que es promovien a l'època.