3 de febrer de 2009

Primers llicenciats del projecte Yachay a l'Equador

. La UdL ha aportat 60.000 euros a la formació de professors d'educació bilingüe per a les comunitats amazòniques

Primers llicenciats del projecte Yachay a l'Equador. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGE La primera promoció ha rebut el seu diploma aquest gener (Foto: Empremtes)
Els pobles indígenes amazònics de l'Equador tindran accés a un millor ensenyament gràcies a un projecte de cooperació internacional en què participen la Universitat de Lleida (UdL), l'ONG Empremtes, la Universidad Estatal de Cuenca (Equador), la Direcció Nacional d'Educació Intercultural Bilingüe de l'Equador i la Direcció Provincial d'Educació Intercultural Bilingüe de Pastaza. Es tracta del projecte Yachay, que ha permès impulsar la primera Llicenciatura en Educació Intercultural Bilingüe, especialitat en Comunitats Amazòniques.

Els nens i nenes de la comunitat de Sarayaku, a uns 250 quilòmetres al sud-est de Quito, podran rebre classes en castellà i quítxua dels primers 16 titulats, que s'acaben de graduar. L'objectiu d'aquesta llicenciatura és que la comunitat pedagògica indígena construeixi un model educatiu propi. En aquest procés s'ha tingut molt present el context cultural i social d'aquest poble, que basa la seua vida comunitària en un funcionament assembleari.

Així, la titulació complementa les matèries educatives estàndards amb coneixements, valors i pràctiques ancestrals dels pobles de Sarayaku. Destaca especialment la capacitació dels alumnes tant en la llengua indígena com en la castellana. Els graduats han assolit competències bàsiques en els àmbits de la llengua quítxua, la didàctica de les matemàtiques, el desenvolupament comunitari, l'ètica social i professional, la investigació educativa i les pràctiques educatives.

L'objectiu de la llicenciatura és que la comunitat pedagògica indígena construeixi un model educatiu propi, complementant les matèries educatives estàndards amb coneixements, valors i pràctiques ancestrals
El Centre de Cooperació Internacional de la UdL va establir contacte amb la comunitat quítxua de Sarayaku, a l'Amazònia equatoriana, al 1995 arran de les Brigades de Cooperació. El projecte Yachay, però, es va iniciar set anys després, al 2002. Des de llavors, la Universitat de Lleida hi ha col·laborat amb una aportació global d'uns 60.000 euros. Empremtes, coordinadora del projecte, ha aportat professorat espanyol per a la formació dels nous titulats. Els docents han sumat esforços amb els de la Universidad de Cuenca. També s'han construït dos aules. Una d'elles acull els tallers i una biblioteca amb 500 llibres. L'altra és la classe d'informàtica, dotada amb 10 ordinadors portàtils i Internet per satèl·lit.

A l'acte de llicenciatura hi va assistir, entre d'altres, la directora del Centre de Cooperació Internacional de la UdL, Núria Camps, i una de les responsables de l'ONG Empremtes, Montserrat Vela.