5 de desembre de 2006

La UdL, premiada amb 50.000 dòlars per internacionalitzar el programari lliure

La UdL premiada pel Mellon Award for Technology CollaborationLa UdL ha estat premiada per l'Andrew Mellon Foundation, una de les fundacions més prestigioses dels Estats Units pel que fa a mecenatge de programes vinculats a l'educació superior, les noves tecnologies, la cultura i la preservació del medi ambient. El guardó que ha rebut la UdL, el Mellon Award for Technology Collaboration, dotat amb 50.000 dòlars, s'emmarca en el programa Research on Information Technologies de l'esmentada fundació i reconeix la tasca d'internacionalització del programari lliure que la UdL ha dut a terme mitjançant el projecte Sakai.

Sakai és un projecte de creació d'un campus virtual, basat en programari lliure, liderat per les universitats nordamericanes de Michigan, Standford, Indiana i MIT. Actualment, hi ha més de 100 institucions acadèmiques de tot el món participant en aquest projecte, tot i que cal dir que la UdL va ser la primera universitat espanyola en afegir-se a la iniciativa, l'any 2003, quan el Vicerectorat d'Infraestructures i Noves Tecnologies, a través de l'Àrea de Sistemes d'Informació i Comunicacions, va decidir engegar el projecte de creació d'un campus virtual basat en programari lliure.

Aquest projecte tenia la finalitat de complir amb l'acord del Consell de Govern que compromet la UdL amb l'ús del programari lliure en tots els seus sistemes informàtics i a retornar a la societat les inversions fetes en la construcció de programari, fent-lo lliure precisament.

En aquell moment la UdL havia de fer la traducció de Sakai al català per a poder utilitzar-lo a la universitat. Però enlloc de fer únicament aquesta traducció, va fer un esforç molt superior en desenvolupar unes eines que feien que Sakai fos fàcilment traduïble a qualsevol altre idioma. Gràcies a la feina desenvolupada per l'equip responsable del campus virtual de l’ASIC, Sakai està disponible actualment en més de deu idiomes.

El premi de la Mellon Foundation, creada al 1969, va recollir-lo dilluns a Washington, el vicerector d'Infraestructures i Noves Tecnologies de la UdL, César Fernández, i el director de l'Àrea de Sistemes d'Informació i Comunicacions, Carles Mateu. Cal destacar que al comitè del programa (que equivaldria al jurat del premi) s'hi troben figures tan destacades de la recerca i el desenvolupament en tecnologies de la informació com ara Vinton Cerf, un dels pares d'Internet, o Tim Berners-Lee, creador de la Web.

Andrew Mellon Foundation
www.sakaiproject.org

This video is a visit to Universitat de Lleida in Catalonia. Lleida is using Sakai for its entire intranet in addition to its as teaching, learning, and collaboration. Lledia is also using Sakai as part of an effort with the Open University of Catalonia to develop a uniform campus-IT system based fully on open source. We visit with Carles Mateu, the CIO of Lleida as well as the development team (Alex Ballesté Crevillén, David Barroso, Jose Garcia, and Carol Manchó) who internationalized Sakai during early 2005. Lleida also received a Mellon Foundation MATC award in 2006 for their work on Sakai.

Campus Virtual de la UdL