5 de novembre de 2010

audio
XArxa Vives - Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEJoan Viñas i Antoni Giró

El Consell General de la Xarxa Vives d'Universitats s’ha reunit avui a la Universitat de Lleida per elegir president el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya, Antoni Giró Roca, en haver-se complit el semestre de presidència del rector de la UdL, Joan Viñas. El Consell General ha aprovat el pressupost i el pla d’actuació de la institució per al 2011 i entre altres assumptes ha acordat la signatura d’un conveni de col·laboració amb el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, l’Institut d’Estudis Catalans i la Fundació Universitat Catalana d’Estiu, amb l’objectiu de potenciar la Universitat Catalana d’Estiu.

A més, durant el transcurs de la reunió s’ha lliurat el Premi de Comunicació Científica 2009, que convoca la Xarxa Vives amb la col·laboració de la Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València i de la CAM. En la modalitat de Ciències Socials i de l’Educació i Humanitats, ha estat elegit pel jurat l’article Transformacions en la Universitat: estudiantat desajustat o Universitat desajustada, d’Alícia Villar Aguilés, de la Universitat de València. En la modalitat de Ciències Bàsiques, Ciències de la Salut, enginyeries i arquitectures, ha resultat guanyador l’article El càncer de pròstata: més val prevenir que curar, de Marina Rigau Resina, de la Universitat Autònoma de Barcelona. El president de la Xarxa i rector de la UdL, Joan Viñas, ha lliurat sengles diplomes acreditatius a Alícia Villar i als pares de Marina Rigau.

Durant el període de presidència de la UdL, la Xarxa Vives ha incorporat la Universitat de Sàsser i ha desenvolupat entre altres activitats la VI Lliga de Debat Universitari (UdL, 26-30 d’abril), la XV Mostra de Teatre Universitari (Universitat de Perpinyà Via Domitia, 17-21 de maig), la inauguració del curs dels estudis en llengua catalana a les universitats de l’exterior (UdL, 20 de setembre) i diverses sessions del Fòrum Vives: la Trobada dels síndics de greuges i defensors universitaris de la Xarxa Vives (Universitat Miguel Hernández d’Elx, 9 de juliol) i el Taller internacional Xarxa Vives-Universitats de França (UdL, 20 de setembre). A més, la Xarxa ha presentat la regió universitària Vives a la fira Expolangues París, on la llengua catalana va ser la convidada d’honor.

El nou president de la Xarxa Vives, Antoni Giró Roca (Reus, 1949) és rector de la Universitat Politècnica de Catalunya des de març de 2006. Llicenciat i doctor en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona, ha estat professor de la Universitat Rovira i Virgili, de la Universitat de Barcelona i de la UPC, on és catedràtic de l’Àrea de Física Aplicada. Va ser vicerector de Recerca i de Personal Acadèmic a la UPC i durant 10 anys, president de la Societat Catalana de Física, filial de l’Institut d’Estudis Catalans. Ha estat director general de Recerca i després com a director general d’Universitats al Govern català.

El Consell General és l’òrgan suprem de govern de la Xarxa Vives, l’associació de les universitats de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord i Andorra i també d’altres territoris amb vincles geogràfics, històrics, culturals i lingüístics comuns, per tal de crear un espai universitari que permeta coordinar la docència, la recerca i les activitats culturals i potenciar la utilització i la normalització de la llengua pròpia.