Una doctoranda de la UdL, 1r premi estatal per un treball de recerca en Dret penal

Per un article sobre el tràfic d'éssers humans com a delicte econòmic

premidret
Clàudia Torres Ferrer. FOTO: UCM
Clàudia Torres Ferrer, doctoranda al Departament de Dret Públic de la Universitat de Lleida (UdL), ha estat la guanyadora de la quarta edició del Premi Susana Huerta al millor treball de recerca a nivell estatal que atorga la Universitat Complutense de Madrid (UCM). Aquesta graduada en Dret amb premi extraordinari, màster en Advocacia i màster en Sistema de justícia penal per la UdL, ha estat guardonada pel seu article: El tràfic d'éssers humans com a delicte econòmic: anàlisi jurisprudencial de l'aproximació econòmica al fenomen en Espanya, tutoritzat per la catedràtica de Dret Penal de la UdL, Carolina Villacampa Estiarte.

Aquest article -que forma part de la seua tesi doctoral que dirigeixen Villacampa i la professora Merche Serrano Masip-, analitza les sentències condemnatòries per aquest delicte dictades pels Tribunals espanyols entre 2012 i 2022 amb l'objectiu de determinar si aquests apliquen els mecanismes que ofereix el Dret Penal per aconseguir un efecte confiscatori o neutralitzador de l'enriquiment patrimonial d'aquests delinqüents. L'estudi de Torres posa de manifest que en la pràctica jurisprudencial, els tribunals no fan ús d'aquestes eines, i que l'actual estratègia de persecució del delicte per part dels legisladors i els tribunals espanyols no seria la més efectiva.

La jurista lleidatana proposa adoptar un nou enfocament al delicte que tingui en compte la seua dimensió econòmica, ja que "la principal motivació dels traficants és econòmica", explica. "Aquesta aproximació econòmica al tràfic seria una estratègia més eficaç en termes de persecució i prevenció del delicte, i a més podria repercutir en una millor protecció de les víctimes, atès que els actius recuperats, generats precisament a costa de les víctimes, podrien reinvertir-se en aquestes i, especialment, en garantir el seu dret a la reparació", afegeix.

A més de les actuals penes de presó, Torres proposa prendre mesures que permetin detectar i confiscar els productes i beneficis del delicte, com ara el decomís dels actius il·lícits, la imposició de la pena de multa, el reconeixement de la responsabilitat de les persones jurídiques i la persecució del fenomen a través del delicte de blanqueig de capital.

L'article de Torres, única dona finalista en aquesta edició del premi, va ser escollit el millor entre 4 treballs més: Internament en centre psiquiàtric. Anàlisi crítica del model legislatiu i institucional i de la seva aplicació jurisprudencial, de Rafael Socastro (UNED); Responsabilitat penal internacional de les empreses militars i de seguretat privada, de Daniel Miguel Boldova (Universitat Carlos III); Unitat de conducta i resultats múltiples com a concurs real. Observacions crítiques als fonaments de l'Acord de Ple del Tribunal Suprem de 2015, de Nicolás Cantard (Universitat Autònoma de Madrid); i L'exclusió de les societats pantalla de l'àmbit subjectiu d'aplicació dels arts. 31 bis i ss. CP., de Lucas G. Menéndez Conca (Universitat de Saragossa).  El premi consisteix en la publicació del treball guardonat a la revista Anuario de Derecho Penal y Ciencas Penales.