Una 'brúixola' per a la inclusió a l'escola, guardonada per la Paeria

El projecte elaborat pel col·legi Sant Josep de Calassanç i la UdL, accèssit del Premi Batec

batec
Rosanna Jové, M José Torres (escola Sant Josep de Calassanç), Manoli Pifarré (UdL). FOTO: UdL
L’ús de la brúixola europea Spisey per promoure pràctiques educatives inclusives, és el treball guardonat amb l'accèssit de la 20a edició del Premi Batec a la innovació educativa per a la transformació social que atorga anualment l'Ajuntament de Lleida. Elaborat conjuntament per l'Escola Sant Josep de Calassanç i el grup de recerca ConTIC de la Universitat de Lleida (UdL), aquest projecte és l'aplicació pràctica en aquest centre de la Brúixola europea per a la inclusió educativa, una 'caixa d'eines' per al professorat per transformar les escoles en espais inclusius que ha estat dissenyada en el marc del projecte europeu SPISEY (Supporting Practices for Inclusive Schooling & Education for the Youth), liderat per investigadors de Dinamarca i on hi participa la UdL amb altres socis europeus.

El treball distingit explica com el professorat de l'escola Sant Josep de Calassanç "ha interpretat, apropiat i implementat els recursos de la brúixola per promoure una escola més inclusiva", explica una de les seues autores, la investigadora principal de ConTIC, Manoli Pifarré. El document presenta el conjunt de pràctiques educatives que han servit per promoure un valor inclusiu, en concret, el de la 'responsabilitat col·lectiva', aplicat a l'aprenentatge de les ciències al cicle mitjà. També recull els bons resultats obtinguts amb l'experiència com ara l'augment de la participació, la satisfacció, l'ajut entre iguals i l'autonomia de l'alumnat respecte el mestre.

El Premi Batec ha estat pel treball Cap a les evidències científiques amb impacte social en el centre d’educació especial, un projecte del Centre d’Educació Especial Vírgen de la Esperanza de Xest (València) que destaca la utilització de l’aprenentatge dialògic per a alumnes amb aquestes necessitats. El primer premi està dotat amb 5.000 euros i l'accèssit amb 2.000 i ambdós seran publicats. Als guardons, que van ser lliurats ahir en un acte al Saló de Plens de la Paeria, hi optaven enguany un total de 20 treballs, 15 més que l'any anterior.

El jurat d'aquesta edició, amb participació de professorat de la UdL, l'han integrat: Joan Mateu, Sofia Isus, Francesc Blanch, Fidel Molina, Joaquim Prats, Neus Vila, Maite Codina i Marta Alegret.

MÉS INFORMACIÓ:

Un projecte d'aprenentatge dialògic d'un centre especial de Xest s'endú el Premi Batec (Notícies Paeria)