Un doctorand de Saragossa guanya el 'Tesis en 3 minuts' de Campus Iberus

Accèssits per a investigadores de la UdL i d'UNIZAR

premiats tesis Iberus
Els premiats, amb les autoritats acadèmiques / Foto: UdL
Un treball per millorar el tractament de les picades que provoquen les paparres (Ixodoidea) s'ha imposat a la final del concurs de Tesis en 3 minuts del Campus Iberus d'Excel·lència Internacional de la Vall de l'Ebre, que s'ha celebrat avui a la Universitat de Lleida (UdL). Antonio Beltrán Rosel, de la Universitat de Saragossa (UNIZAR), s'ha endut els 1.000 euros de premi i la possibilitat de participar en una fase internacional , prevista per als dies 20 i 21 de novembre a Colòmbia. El jurat també ha atorgat dos accèssits, de 600 euros cadascun, a les investigadores Luisa Velasquez Camacho (UdL) i Marina Pérez Aliacar (UNIZAR).

En aquesta novena edició del certamen han participat un total de 23 doctorandes i doctorands de les universitats de Lleida, Saragossa, La Rioja (UR) i Pública de Navarra (UPNA). D'aquests, 12 han arribat a la final, 9 dones i 3 homes. Beltrán s'ha posat el jurat a la butxaca amb la presentació titulada No metas la pata con la garrapata, escenificant la conversa entre un metge i un pacient. La resolució ha destacat "la seua capacitat per teatralitzar la presentació de la seua recerca, amb tocs d'humor que la feien propera al públic, sense menystenir el rigor en l'exposició ni deixar d'explicar la importància de l'aplicació dels resultats obtinguts".

El guanyador d'aquest concurs de Campus Iberus ha desenvolupat una nova tècnica d'identificació de les paparres a partir de l'espectrometria de masses per a pèptids i proteïnes. Descobrir l'espècie en concret dona pistes als sanitaris sobre les malalties infeccioses que transmeten aquests àcars i, per tant, permet ajustar el tractament.

La doctoranda de la UdL Luisa Velásquez, del programa de doctorat en Gestió Forestal i de Medi Natural, ha explicat la seua tesi sobre els serveis ecosistèmics que proporcionen els arbres urbans i com, mitjançant algoritmes d'Intel·ligència Artificial, es pot determinar la seua ubicació i espècie. Mentre, la investigadora d'UNIZAR Marina Pérez ha presentat Matemáticas contra el cáncer: modelando la plasticidad fenotípica del glioblastoma.

El jurat estava format pel rector de la Universitat de La Rioja i president del Consorci Campus Iberus, Juan Carlos Ayala Calvo; la catedràtica d'UNIZAR Concepción Aldea Chagoyen; el guionista i actor Ferran Aixalà Pelegrí; la directora del diari Segre, Anna Sàez Mateu; i el coordinador de Comunicació, Difusió i Premsa de la UdL, Estanislau Fons.

Ayala ha lliurat els guardons acompanyat pel rector de la Universitat de Lleida, Jaume Puy, i la directora de l'Escola de Doctorat de la UdL, Mª Àngels Balsells.

Els i les finalistes, amb els membres del jurat / Foto: UdL