Identifiquen un potencial biomarcador del comportament dels melanomes

Una recerca de l'Hospital Arnau, l'IRBLleida i la UdL publicada a 'Cancers'

recerca_melanoma
Anna Macià, Xavier Soria i Rosa M. Martí / Foto: IRBLleida
Investigadores i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL), l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) han identificat un potencial biomarcador per explicar el comportament del melanoma, el càncer de pell més greu. Es tracta de les variacions en la mutació d'un gen anomenat BRAF, implicat en la multiplicació cel·lular. Els resultats de la recerca, on han participat també experts de la Queen Mary University of London, els han publicat a la revista Cancers (Basel).

L'equip ha correlacionat la localització i el pronòstic dels melanomes primaris amb les seues característiques histopatològiques (observació al microscopi de cèl·lules i teixits) i moleculars. Així han comprovat que una variació alta de la freqüència al·lèlica mutada (MAF) de BRAFV600E es correlaciona amb melanomes cutanis compostos per cèl·lules allargades i la presència d'una infiltració elevada per cèl·lules del sistema immunitari (limfòcits). A més, aquests tumors es trobarien més freqüentment localitzats en el tronc de la persona i la seua primera metàstasi residiria preferentment en els ganglis limfàtics dels pacients.

Per contra, una baixa variació de la MAF de BRAFV600E es veuria més freqüentment en melanomes cutanis compostos per cèl·lules més arrodonides amb infiltrat immunològic més baix. En aquests darrers casos, el melanoma primari es desenvoluparia predominantment sobre les extremitats, localitzant-se la primera metàstasi amb major freqüència sobre la mateixa pell.

En la recerca han participat els departaments de Dermatologia, Patologia i Genètica Molecular de l'HUAV. El facultatiu de Dermatologia Mèdico-Quirúrgica i Venerologia i investigador, Xavier Soria, destaca que "la variació de la MAF de BRAFV600E podria constituir un biomarcador potencial del comportament del melanoma i servir com a pas inicial pel desenvolupament de teràpies enfocades a la presència de pitjors característiques histopatològiques en els que presenten una alta variació d'aquest tret genètic".

Aquesta recerca, dirigida per la professora de la UdL i investigadora, Anna Macià, i la catedràtica i cap de Dermatologia Mèdico-Quirúrgica i Venerologia de l'HUAV, Rosa Maria Martí,  ha estat possible gràcies a les ajudes de la Universitat de Lleida,  l'Institut de Salut Carles III i FEDER (“una manera de hacer Europa”) (PI15/00711, PI18/00573), el Centre d' Investigació Biomèdica en Xarxa Càncer (CIBERONC: CB16/12/00231), i l'Associació Espanyola Contra el Càncer (POSTD004MACI - POSTD16). També ha comptat amb el suport del Pla Director d’Oncologia de Catalunya de la Xarxa de Bancs de Tumors de Catalunya, el Biobanc de l'IRBLleida i la Plataforma Biobancs (PT17/0015/0027; PT20/00021).

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article BRAF V600E Mutant Allele Frequency (MAF) Influences Melanoma Clinicopathologic Characteristics