Bequen un projecte sobre relats de malalties escrits per pacients i acompanyants
En la convocatòria d'ajuts a la investigació de la Càtedra UdL-Fundació Asisa
Descarregar pdfLa Càtedra Fundació ASISA-UdL de salut, educació i qualitat de vida ha atorgat un ajut de 2.500 euros a un projecte d'investigació que pretén visibilitzar el valor que tenen per al benestar individual i la millora de la relació entre els professionals de salut i els pacients, els relats escrits pels malalts o els seus acompanyants.
Es tracta de La narrativa escrita de qui emmalalteix i/o acompanya. Localització, identificació i anàlisi de publicacions de pacients com a font formativa per a professionals de salut, una recerca liderada pel professor de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL) i investigador de l'IRBLleida, Oriol Yuguero, i on també hi participa professorat d'aquest centre, de les facultats de Lletres i d'Infermeria i Fisioteràpia i personal de la unitat de Biblioteca i Documentació.
El projecte ha estat escollit pel jurat de la Convocatòria d'ajudes a la investigació 2022 de la Càtedra Asisa-UdL per la seua qualitat científica i viabilitat.
Explica Yuguero que la recerca pretén localitzar, identificar, reunir i organitzar per malalties els relats sobre processos vitals relacionats per posar-les a l'abast del personal mèdic, d'infermeria, fisioteràpia i estudiantat de ciències de la salut, associacions de malalts i familiars i la resta de població que ho necessiti.
Per tal que puguin ser utilitzats adequadament, les investigadores i els investigadors de la UdL elaboraran propostes metodològiques i guies de lectura amb l'objectiu "d'extreure tot el potencial de les narratives".
L'equip de recerca pretén, d'una banda, acabar amb la dispersió de la producció narrativa, l'absència de catàlegs, la identificació específica, el desconeixement i la invisibilitat d'aquests relats, i de l'altra, amb el seu escàs ús professional, terapèutic i docent. En aquest sentit, "el nostre objectiu és poder incorporar-los a les nostres assignatures i en la docència de bioètica a les facultats i als residents", afegeix Yuguero.