Alumnat de l'EPS es posa en la pell de persones amb discapacitat visual

Amb l'activitat 'Tecnologia a cegues' organitzada per la UdL i l'ONCE

once2 dins
Un moment de l'activitat al Laboratori de disseny web. FOTO: UdL
Posar-se en la pell d'una persona cega o amb baixa visió en algunes de les seues activitats quotidianes, com esmorzar o navegar per internet, han estat les experiències que una trentena d'alumnes del Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives de la Universitat de Lleida (UdL) han experimentat aquest matí. L'objectiu era el de sensibilitzar l'alumnat de l'assignatura de Disseny web perquè entengui els problemes que poden tenir les persones amb discapacitat visual i baixa visió a l'hora de utilitzar la tecnologia i, fins i tot, en una activitat quotidiana com és menjar, explica la seua professora, Afra Pascual Almenara. "La idea és que tastessin en la seua pròpia pell aquests obstacles per tal que en el futur puguin tenir-ho en consideració en els seus dissenys de sistemes interactius", afegeix.

Batejada com a 'Tecnologia a cegues', aquesta activitat organitzada per la UdL i l'ONCE ha començat a la cafeteria del campus ubicat a Cappont, on els estudiants han hagut d'esmorzar amb uns antifaços posats. Després, s'han traslladat al Laboratori Disseny web de l'Escola Politècnica Superior (EPS) per navegar pel web amb un lector de veu, tal i com ho fan les persones cegues, i també utilitzant unes ulleres especials que simulen baixa visió. "D'aquesta manera s'han pogut adonar dels problemes reals que té aquest col·lectiu d'usuaris i que ells com a futurs dissenyadors webs podran resoldre amb dissenys més inclusius i accessibles", ha afegit Pascual, que ha estat acompanyada de Marcelino Cid i Mayka Cruz, director i tècnica de Rehabilitació de l'ONCE a Lleida, respectivament.

Per la seua part, Cid ha manifestat que "la tecnologia està cada cop més present en la nostra vida i les persones amb discapacitat visual necessiten eines inclusives que permetin realitzar tot tipus d’activitats en igualtat de condicions. Formar i conscienciar sobre això als futurs dissenyadors i dissenyadores web és essencial perquè la bretxa tecnològica quant a discapacitat desaparegui el més aviat possible i deixi pas a la plena accessibilitat”.

És amb aquest objectiu que Afra Pascual treballa des de fa anys en l'assignatura de Disseny web que imparteix a la UdL, tot abordant temes d'usabilitat i d'accessibilitat. De fet, el contingut d'aquesta matèria ha estat recentment inclòs a la guia Formación curricular en Accesibilidad y Diseño para todas las personas en Titulaciones Técnicas relacionadas con las TIC que publica la Fundación ONCE per orientar el professorat en el disseny d'assignatures i en l'elaboració de memòries de verificació de títols, així com ser una referència per a les agències de qualitat i les universitats durant els processos d'acreditació.